Incidències i accidents / Senderisme

Un incendi arrasa el massís de l´Ardenya

Massís de l´Ardenya en flames. Cortesia diari EL PUNT.

No es la primera vegada. Potser no sigui la darrera, però novament un incendi ha devastat aquesta zona del Baix Empordà. Segons sembla, el començament del foc es podria haver inicat en un camí proper del monestirde Solius, molt a prop de Santa Cristina d´Aro, pels volts del migdia de divendres -09/03/2012-.

El foc va provocar el desallotjament dels residents de diverses urbanitzacions dels termes de Llagostera i Tossa de Mar. La devastació ha afectat un total de 393 hectàarees, d´aquesta zona natural que està inclosa al PEIN Massís de l´Ardenya.

Les condicions ambientals ja feien preveure els riscos d´incendis, donat la sequera de mesos i la poca humitat al terreny.

El 31 de gener del 2003, un altre incendi va devastar 550 hectàares del massís.

Altres incendis ja en èpoques estivals, han afectat moderament a aquesta zona.

Pels practicants del senderisme, son encara visibles els efectes dels incendis a la zona de Sant Benet del Bosc.

PEIN del Massís de l´Ardenya.

Des del 1992 el massís es troba protegit pel PEIN -Pla d´Espais d´Interès Natural-, i que comprèn part de les comarques del Baix Empordà, La Selva i Gironès, i afecta els municipis de Tossa de Mar, Llagostera, Santa Cristina d´Aro, sant Feliu de Guíxols, Caldes de Malavella, Lloret, Vidreres i Castell-Platja d´Aro.

Afectació possible a rutes senderistes.

Possiblement les rutes mes afectades, serien el GR-92, que de Tossar de Mar, porta a Sant Feliu de Guíxols i que passa pel Puig de Cadiretes -punt mes alt del massís amb 518 metres-, les ermites de Sant Baldiri i Pedralta; la variant que passa pel Sant Grau d´Ardenya, perpendicular amb el Puig de Cadiretes; el PRC 101 que passa per Sant Benet, i al qual es pot accedir des de Sant Feliu de Guíxols.

Notícies publicades.

El Punt 10/03/2012

Diari de Girona 10/03/2012

Associació Ardenya Patrimoni i natura

One thought on “Un incendi arrasa el massís de l´Ardenya

  1. Complementem la informació inicial, amb la publicada al Diari de Girona, avui 12/03/2012:

    El foc ha cremat 360 hectàrees protegides del massís d´Ardenya
    La major part dels terrenys afectats corresponen al municipi de Llagostera (233,91 ha) i la resta a Santa Cristina d’Aro (159,58 ha)

    Efectius dels Bombers remullant la zona afectada pel foc, ahir al matí. carles colomer

    GIRONA | M.S/C.T.B El gran incendi del Baix Empordà que ha cremat gairebé 400 hectàrees -360 pertanyents al Pla d’Espais d’Interès Natural (PEIN) del massís Ardenya-Cadiretes- està sota control des d’ahir a la tarda. Això també va permetre que les ?gai?rebé dues-centes persones desallotjades poguessin tornar a casa seva. Durant tota la nit els Bombers de la Generalitat han seguit treballant en el foc perquè l’episodi de vent registrat durant aquests dies encara s’allargarà fins avui i el risc d’incendi es manté alt a tot el territori, i a més s’hi ha d’afegir la situació de sequera molt intensa que viu Catalunya.

    Les favorables condicions meteorològiques durant el dia d’ahir en que el vent no va bufar amb intensitat a la zona van permetre treballar en els punts més actius del perímetre. No obstant, durant tota la tarda una quarantena de dotacions terrestres van estar sufocant l’abrandament amb el suport de set mitjans aeris -3 helicòpters i 4 avions de vigilància- que es van anar retirant de forma progressiva.
    Segons les darreres dades, facilitades pel cos d’Agents Rurals, el foc ha cremat 393,49 hectàrees, bàsicament de massa arbrada (332 hectàrees) i la resta matollar, conreu i pastura. Del total, 357,73 hectàrees pertanyen al PEIN del Massís d’Ardenya-Cadiretes. Les hectàrees cremades corresponen als municipis de Santa Cristina d’Aro (159,58 hectàrees) i de Llagostera (233,91 hectàrees).

    Al llarg d’aquesta nit una quinzena de dotacions terrestres s’han quedat remullant la zona i aquest matí està previst que s’incorpori un helicòpter bombarder per donar suport als mitjans terrestres en les tasques d’extinció. Al lloc també hi ha mobilitzats 15 vehicles de les Agrupacions de Defensa Forestal (ADF). El Cos d’Agents Rurals i els Bombers de la Generalitat tenen en màxima alerta tots els seus efec?tius repartits pel territori fent tasques de prevenció i vigilància, per poder actuar ràpidament i evitar possibles situacions que agreugin encara més l’elevat risc d’incendi forestal.

    Des d’ahir hi ha desplaçades també diverses unitats del cos de Mossos d’Esquadra i efectius de les policies locals i dels Agents Rurals. I va decidir mantenir-se, amb caràcter preventiu, una ambulància del Sistema d’Emergències Mèdiques. El Centre de Comandament Avançat i el Centre de Comandament de Bombers van retirar-se ahir del parc de Bombers de Vall d’Aro.

    L’entrada del foc en fase de control també va permetre que tots els veïns que encara hi havia desallotjats poguessin tornar a casa. Tot i això encara ahir es va mantenir tallada part de la carretera GIV-6281, la que va cap a Sant Grau. En concret, un tram on “pràcticament no hi ha població”, segons va declarar el delegat d’Interior a Girona, Albert Ballesta. El delegat va indicar que aquesta mesura es va prendre perquè “els vehicles d’emergències puguin treballar més còmodament”. Ballesta ha agraït a Bombers, ADF, Mossos d’Esquadra i alcaldes la feina i la implicació d’ençà que es va declarar l’incendi. El delegat també ha volgut fer una crida a la ciutadania demanant precaució, perquè encara es continua en alerta a les comarques gironines arran de la sequera i el vent.

    El delegat d’Interior va precisar també que encara que l’incendi hagi entrat en fase de control no es pot abaixar la guàrdia. “El que hem de fer ara és anar repassant els diversos punts, perquè, sobretot en el cas de les sureres, hi pot haver un efecte de carbonera, que faci que la flama pugui revifar perquè la soca va cremant”, va precisar. No va oblidar afegir el delegat que “393 hectàrees és una extensió àmplia, que ara anirem repassant”.

    La Direcció General de Protecció Civil (DGPC) de la Generalitat va mantenir en fase d’emergència el Pla Infocat pels incendis de Lleida i de Girona. La decisió es va prendre un cop valorada la situació a la reunió del Comitè Tècnic de Seguiment del pla, ahir a la tarda. Tot i la millora en la situació dels incendis es va adoptar aquesta mesura de mantenir la fase d’emergència per la situació d’alt risc d’incendi que encara afecta el territori català. A més de la sequera acumulada, es comptava amb la possibilitat que el vent es podria reactivar tant a la zona del Pirineu com a l’Empordà. Encara ahir la Direcció General de Protecció civil demanava als ciutadans que tenen segones residències a zones afectades per incendis que no s’hi desplacessin fins que la situació d’emergència hai finalitzat, els focs estiguin completament extingits i no hi hagi risc ni per les persones ni pels béns.

    També es demana als ciutadans que avui s’hagin de desplaçar a zones forestals o properes a zones forestals extremin la prevenció, evitin activitats que augmentin el risc d’incendi i que si veuen qualsevol indici que s’està produint un foc forestal (com ara una columna de fum) truquin de forma immediata al telèfon d’emergències 112 i indiquin la seva posició i la de l’eventual punt on hi hagi fum.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.