Activitats populars / Notícies i Novetats

Dia Europeu dels Parcs, el 24 de maig

Ens fem ressó de la diada europea dels Parcs, que es fa aquest proper dijous, 24 de maig, i que conmemora els primers parcs europeus que es van aprovar, a Suècia.

Us adjuntem un catàleg de les activitats que la Xarxa de Parcs de la Diputació de Barcelona ha programat per aquest proper cap de setmana.

Amb el títol ‘Connectem amb la natura. Mirem el cel. Toquem els arbres. Sentim l’aire. Retrobem-nos!’, la Xarxa de Parcs Naturals celebra el cap de setmana del 26 i 27 de maig el Dia Europeu dels Parcs (24 de maig) amb més de quartanta activitats gratuïtes.

Les activitats estan organitzades per la Diputació de Barcelona i les entitats i els organismes que amb ella gestionen la Xarxa de Parcs. Hi ha caminades a peu, rutes guiades, jornades de portes obertes, matinals festives, tallers infantils, exposicions, audiovisuals, concursos de fotografia, recitals poètics, rutes literàries, etc. En algunes, però, cal inscriure’s prèviament.

El 24 de maig de 1909 es declaraven els primers parcs nacionals europeus a Suècia. Uns quants anys més tard, el 1918, es declaraven a Espanya els primers parcs nacionals (Covadonga i Ordesa y Monte Perdido), amb un intent no reeixit d’afegir el Montseny a la llista. Tanmateix, el 1928, ara fa vuitanta-quatre anys, veuria néixer el Patronat de la Muntanya del Montseny, la primera figura de protecció d’un espai natural a Catalunya, a la qual va seguir, el 1972, Sant Llorenç del Munt i l’Obac, el primer espai declarat parc natural a tot l’Estat espanyol.

Al nostre país tenim un espai declarat parc nacional: el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, al qual s’ha de sumar la vintena de parcs naturals i uns altres 150 espais agrupats en diferents figures jurídiques de protecció. En tot l’Estat espanyol són uns 1.600 els espais naturals protegits: poc més de sis milions d’hectàrees terrestres, un 12% de la superfície espanyola, i 250.000 marines.

Per recordar aquella primera declaració i difondre’n els valors entre la ciutadania, la Federació de Parcs Naturals i Nacionals d’Europa (EUROPARC) que aglutina trenta-vuit estats, va declarar el 24 de maig Dia Europeu dels Parcs.

Aquest any 2012, la Federació EUROPARC invita tots els estats europeus i les organitzacions no governamentals de conservació de la natura a divulgar aquest esdeveniment i a organitzar activitats destinades a donar a conèixer els espais protegits i la seva importància per a la societat, amb el lema ‘Connectem amb la natura. Mirem el cel. Toquem els arbres. Sentim l’aire. Retrobem-nos!’.

Els objectius del Dia Europeu dels Parcs són, en definitiva, els mateixos que regeixen el tarannà de la Xarxa de Parcs Naturals: treballar per la protecció dels valors naturals, agrícoles, forestals, culturals i paisatgístics del nostre entorn, fomentant l’ús públic responsable i l’equilibri territorial i ambiental dels nostres municipis.

Catàleg activitats Dia Europeu dels Parcs

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.