Ruta matinal i circular per Setcases (Ripollès), que transcorre per camins que ens acosten al passat miner i agrícola, quan es feia aprofitament dels recursos de la zona i que ara son abandonats. Una sortida curta però amb una certa exigència física a la primera part.
Dades tècniques:
- Durada de la ruta.
Aproximadament unes 3 hores, per a una persona acostumada a caminar, sense comptar parades.
- Quilometratge.
Aproximadament uns 9,11 quilòmetres.
- Desnivell de la ruta( màxim, acumulat, perfil).
El desnivell màxim serien poc mes de 330 metres aproximadament, entre el punt mes alt a la vora de la mina de la Crestella (1.595 metres) i el punt mes baix, a la vora del punt d´inici (1.262 metres). El desnivell acumulat de pujada serien uns 435 metres.
De Setcases fins la mina seria de pujada força sostinguda. Després fins el coll del Llop, força planer. D´allà fins el refugi dels Pescadors de baixada sostinguda. Posteriorment, tindrem un tall de pujada, i després baixada fins al punt d´arribada.
- Dificultats tècniques.
Cap de destacable.
- Tipus de senyalització.
No es una ruta ben senyalitzada. Trobarem marques blaves de Setcases fins la mina, però amb certa discontinuïtat i zones que no son fàcils de trobar; després en trobarem algunes marques d´Itinerannia fins el coll del Llop, i la resta de la sortida, així com del GR-11. Es del tot recomanable seguir la ruta amb el GPS.
- Estat del terreny.
Anirem per corriols i camins en bon estat. No obstant, a finals de primavera i a l´estiu, ens trobarem una part de la ruta amb abundosa vegetació baixa, que ens pot dificultar una mica la caminada. Es recomanable dur pantalons llargs.
Època de l´any recomanada.
La primavera, finals d´estiu, i la tardor.
Altres observacions( patrimoni arquitectònic i natural).
Església de Sant Miquel: “És una senzilla església d’una sola nau i volta de canó seguit, un xic apuntada i capaçada a llevant per un absis semicircular tapat pel retaule de l’altar i tancat amb una reixa de forja molt treballada. L’edifici és arrebossat per dins i per fora i no és possible esbrinar la forma de l’aparell constructiu. Sembla que tingué una ampliació vers ponent, La porta d’entrada, d’arc de mig punt, és sobremuntada per un ull de bou i al cim una espadanya de dos ulls que agafa tota l’amplada de la façana.
D’acord amb l’estructura de l’absis, l’edifici es dataria vers el segle XI. Ja avançada l’època romànica, devia sofrir una ampliació doncs la forma de la volta de la nau, un xic apuntada la situaria en un moment posterior al de la construcció de l’absis”( cortesía de Vikipèdia).
Mina de la Crestella: “La necessitat de matèries primeres de les fargues va ser l’origen de les primeres explotacions mineres. Entre els segles XIX i XX es té constància de tres mines: la de Carboner, rica en quars, pirita i calcopirita, i que va desaparèixer en construir el camí a Espinavell; la mina de Fra Joan, les restes de la qual es troben sota el refugi de Costabona; i la mina de la Crestella, la més important i que, juntament amb les de Queralbs, van ser les úniques a l’estat que produïen minerals arsenicals (pirita i els seus derivats).
Just al davant del camp de futbol (0,5 km sortint del poble en direcció a Camprodon), a l’altre costat de la carretera, hi ha les parets on anava l’engranatge de l’antic descarregador de les vagonetes. A finals del segle XIX, la firma Minas y Minerales, SA, amb seu a Badalona, tenia trenta-vuit treballadors i va produir 1.114 tones d’àcid arseniós” (cortesia Natura Local).
Descripció de la ruta.
Com arribar-hi: per la carretera GIV-5264, un cop arribats a la rotonda d´entrada al poble, ja trobarem una petita zona d´aparcament; si seguim rectes, en direcció a Vallter 2000, unes desenes de metres enllà, hem trobarem un altre aparcament mes gran.
- Setcases-cruïlla carrer del Fondo (00.00 hores)(00,00 qm)(alçada 1.266 metres).
Som a la cruïlla del carrer del Rec amb el carrer del Fondo, a prop d´una zona d´aparcament. Veurem un senyal que ens adreça pel carrer del Fondo a l´església i a Correus. Agafem aquest carrer en pujada, fins que arribem al consultori mèdic, i girem a l´esquerra, pel carrer Jaumic, unes desenes de metres fins que, en una nova cruïlla, girem a la dreta en pujada i seguidament a esquerra, i veurem un plafó informatiu de les mines.
Just a l´altra banda veurem un plafó informatiu del “Camí de les Creus”, amb una marca blava. Seguirem un corriol cimentat, en forta pujada, seguint aquesta marca; en una cruïlla anem per l´esquerra, vorejant un mur de pedra, allunyant-nos del centre urbà.
A la primavera i estiu, podem trobar-nos amb molta vegetació baixa; el corriol fa un revolt, i anem per una zona pedregosa, on costar veure marques blaves. La pujada es força constant, gaudint de vistes del Puig de les Agudes i de la Serra Cavallera.
El corriol va fent giragonses, guanyant alçada; passem pel mig d´un prat, i tornem a entrar en zona boscosa, on arribem a una cabanya i un abeurador.
- Cabanya d´en Ras (00.32 hores)(1,56 qm)(alçada 1.468 metres).
Es una cabanya a la qual no es pot accedir. Passem pel seu davant, quan el camí fa un revolt. Uns metres enllà trobem una cruïlla, i anem per l´esquerra, seguint la marca blava. Aquest camí torna a fer pujada, per una zona molt herbrada, fins que arribem a una cruïlla, on veurem una fletxa, de color blau, a la nostra esquerra.
- Drecera del camí a les Mines (00.48 hores)(2,31 qm)(alçada 1.555 metres).
En aquesta cruïlla, a l´esquerra, tenim la drecera cap a una de les mines que s´havien explotat al segle XX. Hi tornarem en aquest lloc després. Farem gir a esquerra, en pujada uns metres, i de seguida tornem a girar a l´esquerra, seguint un corriol estret i planer a la vora d´un filat. El corriol es fica dintre de zona boscosa; passem per davant d´una construcció enrunada vinculada amb les mines, haurem de creuar el torrent del Pastuira i arribem a una clariana.
- Mina de la Crestella (1.00 hores)(2,90 qm)(alçada 1.592 metres).
No hi queda gaire rastre de les mines. Tindrem això sí boniques vistes del Puig de les Agudes. Refem el camí fins la cruïlla del punt 03, i girem a l´esquerra; creuem un filat i unes desenes de metres enllà, un revolt del camí, haurem d´estar atents, ja que deixem el camí i anirem per la dreta, per un corriol que s´acosta a una zona rocosa propera (3,90 qm).
En trobarem alguna marca groga d´Itinerannia, però serà una part del recorregut molt poc senyalitzada, i la traça del camí no es massa visible. Arribem a l´alçada d´un prat. Hem de travessar pel mig, força rectes, fins acostar-nos a un arbre, on veurem una marca groga, i enllacem amb un altre prat.
A una certa distància, veurem restes d´una antiga construcció en aquest prat. Anirem a mitja alçada del prat, passant per sobre d´aquestes restes i trobarem una traça mes clara de camí, creuem un torrent i arribem a una cabanya.
- Cabanya d´en Bundanci (1.25 hores)(4.22 qm)(alçada 1.565 metres).
Passem per dalt de la cabanya. Veurem marques de roderes, i deixem aquesta zona de prats, i anem vorejant arbres, fins que arribem a una tanca metàl·lica (4,63 qm), que passem, gaudint de les vistes dels cims fins que arribem a una nova tanca metàl·lica.
Veurem una altra cabanya (d´en Llabaig), però no ens hi acostarem.
- Coll de Llop (1.30 hores)(4,76 qm)(alçada 1.587 metres).
En aquesta collada, veurem un plafó del Parc Natural, i una pista de terra a l´esquerra en pujada; seguirem per la dreta, ja en baixada, per una frondós bosc de pins i avets. Durant una estona, un torrent acompanyarà aquesta baixada, fins que trobem, al peu d´un pins, dues senyals.
- Drecera camí de l´aigua (1.55 hores)(6,06 qm).
Veurem que hi ha un senyal del GR, cap a la nostra dreta. Hem de deixar la pista que havíem seguit, i creuem la tanca de filferro. Entrem en una zona boscosa, on trobem marques del GR i Itinerannia, fins que arribem a una construcció.
- Refugi dels Pescadors (2.02 hores)(6,42 qm).
Arribem en aquest refugi, molt a la vora del riu Ter. Ens hi acostem, on veurem un pont que creua a l´altra banda. Retornem fins el refugi, i seguim pel camí on hi ha la marca d´Itinerannia, en baixada, però fa un canvi de direcció i fa una pujada molt decidida, encara que curta.
Creuem dos torrents molt seguits, ja en planer, i després torna a fer pujada, per zona boscosa. Creuarem un altre torrent -una mica mes ample que els altres dos- (6,71 qm), i uns metres enllà, en una cruïlla, anem per la dreta, en pujada.
El bosc fa un canvi de vegetació, i la pujada torna a fer-se present, per un corriol força estret, on podem tenir sensació d´alçada en algun punt. Mes endavant el camí ja no es tant emboscat, i anem envoltats de vegetació baixa, fins enllaçar amb una pista, que fa un revolt (8,05 qm).
Anirem per l´esquerra en baixada, per acostar-nos a la carretera, que seguirem uns metres, i seguirem, a la dreta, el camí de França, en direcció al centre de Setcases. Passem per la plaça del Replegador, on trobem una font.
Seguirem rectes, pel carrer de l´església, fins arribar a l´alçada de la mateixa.
- Església de Sant Miquel (2.45 hores)(8,73 qm).
Passem pel seu davant, i de seguida, som a la Plaça Major, on hi ha la seu de l´ajuntament. La creuem i arribem a la cruïlla del carrer Jaumic, per on havíem passat abans. Girem a la dreta per un carrer en baixada, fins arribar a l´alçada de l´Hostal El Molí.
Aqui girem a l´esquerra, pel carrer del Rec, fins que arribem a la cruïlla del punt de sortida.
- Setcases-cruïlla carrer del Fondo (2.50 hores)(9,01 qm).
Data de la sortida.
23/08/2025.
Recursos( Webs, Wikiloc, Galeria fotografies, Cartografia/Bibliografia).
Parc Natural de les Capçaleres del Ter i el Freser.
Natura Local Camí de les Creus a les Mines.
Natural Local Camí de les Cabanes i la Fageda.
Track Wikiloc: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/r166-setcases-cami-de-les-creus-a-les-mines-i-de-les-cabanes-i-la-fageda-229413393
Cartografia: Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser, Editorial Alpina, 1:25.000.
Nota: la durada i el temps entre cada punt descrit a la ruta es orientativa i es vàlid per a gent acostumada a caminar; la descripció de la ruta correspon al moment de fer-se o de la seva revisió. No garantim ni ens fem responsables de possibles canvis al traçat.
Descobriu-ne més des de Senderisme Girona
Subscribe to get the latest posts sent to your email.







