Rutes de senderisme

Ruta 170. Sant Miquel de Fluvià-Palau-Santa Eulàlia.

Breu introducció.

Ruta circular que surt de Sant Miquel de Fluvià (Alt Empordà), i que passa pels nuclis de Palau i Santa Eulàlia, i ens permet conèixer petits nuclis amb un patrimoni històric com Sant Miquel. Es una caminada força planera.

Dades tècniques:

  • Durada de la ruta.

Aproximadament unes 2.45 hores, sense comptar parades, per a una persona acostumada a caminar.

  • Quilometratge.

Aproximadament uns 9,63 quilòmetres.

  • Desnivell de la ruta( màxim, acumulat, perfil).

El desnivell màxim serien aproximadament uns 70 metres, entre el punt mes alt al nucli de Santa Eulàlia (90 metres) i el punt mes baix a prop del riu Fluvià (20 metres). El desnivell acumulat serien uns 118 metres aproximadament.

  • Dificultats tècniques.

Cap de destacable.

  • Tipus de senyalització.

No es una ruta senyalitzada; es molt recomanable seguir la ruta amb el GPS.

  • Estat del terreny.

En bon estat.

Època de l´any recomanada.

La primavera i la tardor.

Altres observacions (patrimoni arquitectònic i natural).

Església Sant Miquel de Fluvià: Temple romànic que formava part d’un antic monestir benedictí fundat al segle XI. El terreny es va consagrar el 1045 i la basílica el 1066. Inicialment depenia de l’abadia de Sant Miquel de Cuixà. Planta basilical amb tres naus, transsepte i tres absis semicirculars. La nau central té volta de canó, mentre que les laterals són de quart de cercle. Destaca el campanar llombard i capitells romànics a l’interior.

Va patir fortificacions i danys durant conflictes medievals (Guerra Civil Catalana, segle XV). El monestir es va annexar a Sant Pere de Galligants el 1477 i va mantenir activitat fins a l’exclaustració de 1835.

Castell dels Ardiaques: Situat a Palau de Santa Eulàlia (Alt Empordà), és una construcció gòtica del segle XIV vinculada als ardiaca d’Empúries i Besalú. Conserva una torre quadrada amb finestra biforada i un portal d’arc de mig punt, tot i que gran part del palau ha desaparegut. Va ser restaurat al segle XV i el 1626, però avui es troba en estat ruïnós i està catalogat com a Bé Cultural d’Interès Nacional.

Forn romà del Clos Miquel: és un forn ceràmic d’època romana descobert l’any 1974 durant unes obres. Té planta quadrada, una sola cambra i un pilar central que sosté la graella. Servia per coure ceràmica d’ús domèstic i materials de construcció com teules, i va funcionar entre els segles I i II dC, prop de la Via Augusta. Actualment està protegit i és un dels pocs forns romans conservats a Catalunya

Descripció de la ruta.

Com arribar-hi: per la carretera local GIV-6218 i arribem pel carrer del Forn Romà, fins la plaça de l´Abat Òliba, on trobarem zona d´aparcament.

  1. Església de Sant Miquel de Fluvià (00.00 hores)(00,00 qm)(alçada 29 metres).

Davant de l´església i donant l´esquena, agafem el carrer pel que havíem arribat fins que trobem una instal.lació a peu de carrer.

  1. Forn romà del Clos Miquel (00.02 hores)(0,12 qm).

Trobem un plafó informatiu d´aquesta construcció romànica i en algun punt podem veure una mica el seu interior, però es troba tancada habitualment, excepte en visites guiades.

Seguirem fins al final del carrer, on seguirem per l´esquerra, on creuem el rec de la Font pel pont, i anirem pel voral de la carretera fins arribar a la petita estació de tren. Creuarem les vies, per anar a l´altra banda, i pujarem per unes escales. Passem a la vora d´unes edificacions on hi ha una estació elèctrica, i uns habitatges.

Anem per un camí de terra, fins que arribem a una cruïlla, on anem per l´esquerra. Seguirem una bona estona per aquesta pista fins que, en un revolt on està cimentat, anirem per l´esquerra per un camí de terra (1,32 qm).

Mes endavant, en una cruïlla en una pineda, veurem una marca verda i vermella, i girem a la nostra dreta (1,57 qm), per un camí que enllaçarà amb una pista una estona després (3,17 qm), i girem uns metres a l´esquerra, per tornar a trobar una cruïlla de tres pistes, on anirem per la nostra esquerra (3,23 qm).

Arribem fins a una cruïlla, on hi ha senyal de la xarxa cicloturística (3,65 qm), i anem rectes pel mig, fins que arribem a un nucli urbà.

  1. Palau (1.05 hores)(4,11 qm)(alçada 90 metres).

Som a la plaça de la República; voregem per la nostra esquerra les runes del castell dels Ardiaques i després passem pel davant de les restes de l´antiga església preromànica de Sant Esteve. Anem vorejant el nucli pel carrer de Dalt, girem a la dreta pel carrer de Figueres i tornem novament a la plaça i anem per l´esquerra seguint la carretera local que ens porta a Santa Eulàlia.

  1. Santa Eulàlia (1.22 hores)(4,94 qm)(alçada 85 metres).

Trobem una zona d´esbarjo i veurem el senyal d´Itinerannia AE211. Seguirem rectes, deixant una font a la dreta, i en una confluència amb el carrer dels Comuns, anem pel carrer Nord i, de seguida, pel carrer Església.

  1. Església Santa Eulàlia (1.30 hores)(5,10 qm).

Hem arribat a la plaça, davant l´església. D´allà seguim pel carrer del Xaloc, estret, on hi ha la casa número 4, i farem baixada fins enllaçar amb el carrer del Pou, i girem a esquerra, i després anirem pel carrer del Pou -a la dreta-.

Quan comença una pista cimentada, seguim un corriol a la nostra esquerra, i enllacem amb una pista de terra, on veurem una senyal de prohibit acampar. Mes endavant en una cruïlla, girem a esquerra, on hi ha una barrera.

Anirem per un corriol que va vorejant uns camps de conreu, fins que trobem una cruïlla de i anem per un corriol en baixada (7,01 qm), on ens anirem acostant al riu Fluvià, tot i que no tindrem vistes. El corriol fa una lleugera pujada, i dos revolts molt seguits.

Hem de parar atenció: hi ha un corriol a la dreta amb una marca verda a la dreta, per on girem (7,54 qm) i, mes endavant, en una nova bifurcació on hi ha una marca groga anem per l´esquerra. Poc després haurem de travessar un camp pel mig, seguint el rastre del corriol, passant a la vora d´un pou, fins enllaçar de nou amb un camí.

Veurem un pont de la línia ferroviària que creua el riu Fluvià. I anem per un corriol a l´esquerra, fins arribar a una cruïlla amb un pi, on hi ha una marca groga, on girem a la dreta. En una nova cruïlla, seguim un camí en pujada, i creuem les vies del tren (8,74 qm).

Arribem a una carretera i la creuem en direcció al cementiri, i quan som al davant, seguirem un corriol a l´esquerra fins que arribem a una font.

Pujarem unes escales, al costat del rentador públic del poble, i ja som de nou a Sant Miquel de Fluvià, fins que arribem ben aviat al punt de sortida.

  1. Sant Miquel de Fluvià (2.45 hores)(9,63 qm).

Data de la sortida.

17/12/2023.

Recursos( Webs, Wikiloc, Galeria fotografies, Cartografia/Bibliografia).

Ajuntament de Sant Miquel de Fluvià.

Ajuntament de Palau de Santa Eulàlia.

Turisme Costa Brava Alt Empordà.

Track Wikiloc: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/r170-sant-miquel-de-fluvia-palau-santa-eulalia-240398605

Nota: la durada i el temps entre cada punt descrit a la ruta es orientativa i es vàlid per a gent acostumada a caminar; la descripció de la ruta correspon al moment de fer-se o de la seva revisió. No garantim ni ens fem responsables de possibles canvis al traçat.


Descobriu-ne més des de Senderisme Girona

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.