Ruta 15. Rupit a Roca Llarga, Sant Corneli i Tavertet.

Plànol Rupit a Sant Corneli i TavertetBreu introducció.

La ruta es desenvolupa a la comarca d´Osona, i transcorre entre els municipis de Rupit i Tavertet, dintre del que es coneix com el Collsacabra.
Ruta amb diferents punts d´interès, com el poble de Rupit, de Tavertet i l´ermita de Sant Corneli, així com els diferents tipus de paisatges que podem trobar durant el recorregut, com les cingleres o les fagedes o boscos fent camí a Sant Corneli.
No podem deixar d´anar a la Roca Llarga, on podrem gaudir de vistes panoràmiques de tota la zona, del Montseny fins la zona de l´Estartit, i per l´altra, del Pirineu i del Pedraforca, si el temps ens es propici.

•Durada de la ruta. Amb un ritme normal, aproximadament entre 4.15-4.20 hores.

Quilometratge. 18,200 quilòmetres.
Desnivell de la ruta.
El desnivell entre el punt mes alt i el mes baix, serien aproximadament uns 350 metres, i el desnivell acumulat de pujada serien mes de 600 metres, i molt semblant per l´acumulat de baixades.
De Rupit fins la Roca Llarga es un perfil de pujada; del collet de Rajols a Tavertet es de baixada, i de Tavertet fins el mirador del Silenci planer i de pujada, i la resta fins Rupit, de baixada.
Dificultats tècniques.
No hi ha cap de destacable. A la Roca Llarga, una mena d´esperò ample que sobresurt de la carena, i que es un excel.lent mirador de tota la zona, hi ha molta sensació de caiguda.
Tipus de senyalització.
Com a la majoria de les rutes per la comarca d´Osona, la senyalització de les rutes, es molt millorable i, en especial, en aquesta zona. Trobem pals indicadors, i marques pintades, però evidencien una deixadesa i amb algunes, ja no es pot llegir ni el text, per l´efecte del sol i la pluja. Les marques son molt puntuals.
La ruta combina diferents tipus de terrenys. A estones pistes encimentades, pistes de terra en molt bon estat –la pista del GR-2/151 de Tavertet a Rupit-, corriols o camins per prats o pel mig del bosc, amb zones humides que poden estar enfangades.
Cal vigilar els trams empedrats, i amb temps humit, ja que pot donar lloc a relliscades.
Es recomanable portar un bon calçat.

Es una ruta amb zones molt exposades al sol –la pista del GR de Mas Rajols a Tavertet-; i altres de molt ombrívoles per dintre del bosc –del collet de Rajols a Sant Corneli-.

Recomanaríem la primavera, finals d´estiu i principis de tardor, evitant els dies molt calorosos.

Altres consideracions.

Aquesta ruta permet fer alguna variació. Podem prescindir d´anar fins la Roca Llarga, el que ens faria escurçar la durada però perdríem les vistes. En dia tapat i humit, seria millor opció. Quan hem fet el camí de tornada de Tavertet a Rupit, hem preferit agafar una drecera, per no fer tant de tall de pista. Aquesta drecera es pel mig dels prats, i si fem la ruta en un dia humit o amb males condicions, podem seguir la pista que no te cap pèrdua.

1. Aparcament a l´entrada de Rupit.( 00.00 hores );(00.00 quilòmetres);
Sortim de l´aparcament que hi ha just a l´entrada del poble. Actualment es de pagament, am un cost de 2€/dia(tarifa setembre 2014).Es un aparcament molt ampli, amb lavabos i zona de pícnic. Davant de la caseta de Turisme que trobem davant la barrera de sortida de l´aparcament, girem a la nostra dreta, seguint el carrer empedrat. El seguim recte, passant pel costat de la piscina municipal i de les escales que porten al pont penjant de Rupit.

2. Cruilla. (00.03 hores; 0,513 qm).
Trobem un pal senyalitzador, amb diferents opcions, al final del carrer. Seguim el GR en pujada, que segueix per un corriol molt ombrívol. El camí està força ben indicat. Hem de vigilar molt aquest tall, es el mes complicat, ja que es molt humit; hi ha pedres molt relliscoses.

3. Encreuament pista( 00.10 hores; 0,663 qm).
Sortim del corriol per enllaçar amb una pista. Hi ha un pal senyalitzador. Podem creuar recte un prat, com indica el pal, o seguir les marques del GR. No hi ha cap diferència. Seguim les marques del GR, uns metres a la nostra dreta, per girar a l´esquerra per la pista que comença a fer una mica de pujada, creuem pel mig d´un prat, fins que arribem a l´inici d´un petit bosc.

Rupit: fageda a prop del Mas Rajols

4. Zona boscosa(00.20 hores; 1,06 qm.).
Seguim ja un corriol que s´enfila per la carena d´un petit bosc. Trobem alguna que altra cruïlla a dreta o esquerra, però sempre seguim les marques del GR. Es una zona un xic empedrada. Mes endavant passarem per una petita fageda, passada una petita tanca, ja mes empedrada, on cal vigilar, sobretot a la baixada, i en dies humits.

5. Mas Rajols( (00.40 hores; 2,37 qm; alçada 1.050 metres).
Hem arribat a una mas, que es una explotació ramadera. Seguim per un camí ample, que fa baixada, per trobar un pal senyalitzador. Seguim la pista encimentada en pujada a la nostra esquerra.

6. Cruïlla(00,42 hores; 2,58 qm; alçada 1073 metres).
Trobem un nou pal senyalitzador a l´inici d´una pista de terra molt planera. Aquesta pista es el GR que ens portaria a Tavertet, i que serà el nostre camí de tornada. Per tant, a la nostra tornada, tornarem a passar per aquesta cruïlla. Però ara, el nostre camí s´enfila pel mig del prat que trobem a la nostra dreta, per la qual cosa, hem de saltar una petita tanca de fusta, aprofitant uns esglaons de fusta que hi ha al costat. Es un petit prat, sense camí marcat, al final del qual trobem una tanca metàl.lica, darrera la qual trobem una pista, que seguim a la nostra esquerra, atapeïda de vegetació.
Poc després veiem un trencant a la nostra dreta amb marca del GR, que seguim, fins sortir a una pista, que seguirem a la nostra dreta, a estones encimentada, pel mig d´una fageda.

7. Collet de Rajols.(1,00 hores; 3,28 qm; alçada 1.145).
Després de passar una tanca, arribem al collet de Rajols. Es un lloc ample, rodejats de prats i petites zones arbrades, ens permet unes esplèndides vistes. Trobem un pal senyalitzador, i fem via cap a Roca Llarga.
Seguim la direcció que ens assenyala la senyal, pel mig del prat, seguint un caminet, que ens apropa cada vegada mes a la zona boscosa. Passem una tanca, i podem veure part del Pirineu gironí i el Pedraforca. Pel camí trobarem alguna indicació que ens orienta per arribar a Roca Llarga, així com d´alguna balma per les proximitats.

Roca Llarga: mirador

8. Roca Llarga( 1,15 hores; 4,41 qm; alçada 1.186).
Arribem en aquest esperó de la carena, que s´allarga i ens permet una panoràmica impressionant de les cingleres d´aquesta zona, i on podrem apreciar part del camí de tornada. Les persones amb vertigen, poden acostar-se i apreciar la vista, ja que es prou ample, però hi ha una evident sensació de caiguda, a la meitat de l´esperó.
Tornem de nou pel mateix camí al collet de Rajols.

9. Collet de Rajols( 1.30 hores; 5,54 qm).
Veiem alguns caminets davant nostre. Hem d´agafar el de la dreta, que en una petita pujada, ens fa arribar a un prat, davant el qual hi ha un petit turonet a un centenar de metres. Comencem a creuar el prat direcció el turonet, desviant-nos cap a la nostra dreta, direcció N-NO, cap a una zona arbrada amb un reixat, davant el qual ja veiem una petita porta, que hem de passar amb la marca del GR.
Fem camí per un corriol que fa pujada, fins que uns 5 minuts després, passem pel costat d´una torre de telefonia. El camí es fa suau, fent la carena, i uns 10 minuts després, passem pel costat d´un gran arbre.

10. Cruilla( 1.47 hores; 6,88 qm.).
Tot just passat aquest gran roure, passem per sota una línia elèctrica, i arribem a una cruïlla, on trobem un pal senyalitzador. Hem de girar a la nostra esquerra, per tornar a girar a la dreta al cap de pocs metres, per un camí ombrívol, humit i de baixada.
Al cap de pocs minuts, trobem la cruïlla de la Font de la Vena, que a la nostra esquerra ens portaria a Tavertet, sense passar per Sant Corneli. Seguim pel nostre camí, que deixa enrere la part boscosa, i poc després ja veiem al fons l´ermita, fins que enllacem amb una pista, que la seguim en baixada suau.

Ermita Sant Corneli

11. Sant Corneli (2.05 hores; 8,58 qm.).
Arribem a l´ermita de Sant Corneli, on podrem aturar-nos una estona. Just quan arribem, i al costat de l´ermita, hi ha un pal a l´esquera del camí, on comença un corriol de baixada i que porta a Tavertet. Seguim aquest corriol, que fa baixada molt directa, i comencem a trobar marques grogues d´Itirenania.
El corriol es transforma en una pista pedregosa, i poc després de passar pel costat d´un dipòsit d´aigua, fa un gir a l´esquerra, fins que poc després arribem a una cruïlla.

12. Cruïlla Casa Novales (2.23 hores; 9,35 qm.).
Enllacem amb una pista de terra, just davant la casa Novales. Durant una estona seguirem aquesta pista per la nostra esquerra, molt ben cuidada, passant pel costat de diferents masos, fins que arribem a Tavertet, i on anirem trobant marques de sender local.

13.Tavertet.( 2.47 hores; 11,61 qm.). Alçada 880 metres.
Arribem al poble, on podem passejar i visitar l’església de Sant Cristòfol i el seu entorn. Trobarem alguna font.
Seguim camí, direcció Rupit pel GR, `per una pista de terra, i al cap de 7 minuts aproximadament, trobem una drecera del GR, que ens fa passar per un corriol, de pedra calcària, amb el qual estalviem un tall de pista força monòton, fins que tornem a enllaçar amb la pista encimentada.

Tavertet, detall camí GR

14. Cruïlla Cingle Avenc. (3.10 hores; 13,39 qm). Alçada 985 metres.
Trobem un plafó senyalitzador a la nostra esquerra, que ens assenyala el Cingle del Avenc. Podem seguir la pista encimentada, que ens faria passar per la casa de turisme rural L´Avenc, però es un camí molt monòton.
Agafem la drecera en baixada, creuen un torrent, i trobem un pal senyalitzador, fins que arribem a un prat, que creuem en diagonal. No hi ha marques, però hem de seguir en direcció E-NE, fent una mica de pujada, fins que ja comencem a entreveure un cert camí.
Poc després passem una tanca metàl•lica i poc després tornem a enllaçar amb la pista del GR.

Rupit, prats pels voltants del l´Avenc

15. Enllaç pista GR( 3.28 hores; 14,22 qm).
Aquest tall de pista serà en pujada, molt exposat al sol, i on sovint trobarem vaques pasturant, fins que arribem al conegut com a Mirador del Silenci( 3.40 hores; 15,65 qm), on podrem gaudir de meravelloses vistes de tota la zona. Ara ja el nostra camí fa decidida baixada una estona fins tornar a planejar fins arribar de nou a la cruïlla del Mas Rajols.

16. Cruïlla Mas Rajols( 3.55 hores; 16,10 qm).
Ja només resta per refer en baixada, el camí de tornada a Rupit.

17. Rupit( 4.20 hores; 18,19 qm.).

Es una sortida molt distreta i diferent en quan al paisatge, de zones amb grans panoràmiques a zones boscoses, amb una excel•lent mirador com Roca Llarga, patrimoni cultural com Sant Corneli i Sant Cristòfol –a Tavertet-, i l´atractiu de pobles com Rupit i Tavertet.

La ruta es va fer el dia 31/08/2014.

Recursos( Webs, Wikiloc, Galeria fotografies, Plànol,Cartografia).
Ajuntament de Rupit i Pruit.
Ajuntament de Tavertet.
Vall de Sau Collsacabra.

Track Wikiloc: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/rupit-a-roca-llarga-sant-corneli-i-tavertet-7703318

Cartografia.
El plànol El Collsacabra de l´Editorial Piolet, amb una escala 1:25.000 i el de Vall de Sau Collsacabra, de l´Editorial Alpina, amb una escala 1:40.000, serien els que podem trobar a les llibreries, tot i que son molt millorables.