Ruta 19. Molló a Espinavell, Coll Pregon i Fabert: balconada al Canigó.

Plànol sortidaBreu introducció.

Ruta panoràmica pel Ripollès, d´una gran bellesa a la zona del Coll Pregon fins el Puig de la Clapa, on podem gaudir del camí panoràmic del Costabona i els massís del Canigó. Es una veritable meravella quan els cims son ben nevats i la podem gaudir en dia sense vent ni núvols.
També podem gaudir de l´entorn dels boscos de bedolls i la tranquil·litat d´aquesta zona.

Unes 4.15 hores.
El desnivell màxim no arriba als 500 metres( el mínim serien 1.175 a Espinavell, i el màxim del Puig de la Clapa de 1.656). L´acumulat serien uns 727 metres.
Hi ha dos perfils clarament diferenciats a la sortida: el tram de Molló a Espinavell, primer amb una pujada mes o menys suau, fins que torna a desfer-se tota en arribar a aquest darrer poble; i el tram d´Espinavell a Coll Pregon, en que la pujada es força mes gran i molt sostinguda al principi. De coll Pregon a Puig de la Clapa, es moderada. Des d´allà quasi tot es en baixada a Espinavell, també força marcada. La tornada a Molló es força suau.
En general no hi ha cap. A l´hivern aquest recorregut pot estar nevat, o trobar-nos amb gel en zones a l´obaga.
En general, està força ben senyalitzada, excepte el tall de Coll Pregon al Puig de la Clapa -tot i que no hi ha pèrdua, trobem alguna marca en alguna roca-, en que el filat que fa de frontera, ens ajuda a seguir el camí; i el camí de baixada del Puig de la Clapa fins a Fabert, en que un filat ens orienta en quan a la direcció a seguir -no son gens visibles marques durant una estona-.
La ruta segueix en part ruta del GR, PRC, sender local i senders d´Itinerannia. Podem trobar marques en pintura i pals indicadors.
En general es bon estat. Hi ha talls en que el terreny es humit i a l´obaga i, per tant. sovint està enfangat. Hem de creuar alguns torrents, rierols i seria recomanable calçat adequat.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAAltres observacions( patrimoni arquitectònic).
Al poble de Molló, podem admirar la seva església dedicada a Santa Cecília.
“Constitueix un edifici de mides considerables d’una sola nau. Està encapçalada a llevant-ponent per un absis semicircular molt desenvolupat encara que més estret que l’amplada de la nau.
El campanar és adossat a l’església pel costat de tramuntana i fruit de dues èpoques de construcció (S.XI-XII) Aquest campanar, a causa de la seva adaptació a la construcció primitiva, resulta una mica petit de mides, al costat d’una església tan corpulenta com la de Molló”( descripció cortesia de elromanicdecatalunya.blogspot.com.es).
Al nucli d´Espinvell, podem veure l´esglèsia o capella dedicada a Santa Maria de les Neus, es un edifici de finals del segle XVII. De planta de creu llatina, absis centrat a la nau, amb un campanar de planta quadrada i obertures poc usuals.

01. Sortida Plaça Major de Molló(00.00 hores)(00,00 qm).

Sortim de la plaça Major, davant el restaurant L´Enclusa, on trobem un pal senyalitzador. Hem de seguir recte amunt, pel carrer de la Guardiola. Seguidament continuem amunt, pel carrer Setcases, on veiem marques del GR, i poc despres deixem enrrera el que seria el nucli històric empedrat, i seguim per una pista cimentada, passant pel costat d´una granja, fins que arribem a una cruïlla, al costat d´una antiga construcció militar a la nostra esquerra.

02. Cruïlla pista.(00.04 hores)(00,340 metres).

La pista continua recte amunt, però nosaltres seguim a la nostra esquerra per un camí de terra, fins que uns metres mes enllà trobem un pal senyalitzador, que ens manarà seguir a la nostra esquerra per una pista de terra, amb un mur de pedra seca a la nostra esquerra.
Aqui tenim davant nostre una amplia perspectiva de la tota la zona, amb una vista esplèndida del Costabona. Trobarem marques de GR i Itinerannia( grogues), en aquest agradable tram entre mig de prats, fins que arribem a un proper bosc de bedolls.

03. Creuem torrent( 00.17 hores)(01,39 qm).

Travessem un petit torrent, i poc el camí volteja una casa, que deixem a la dreta, passem un tancat, i trobem un rètol que es indica el camí a EL GRIELL/ESPINAVELL. Sortim a un prat, amb vistes panoràmiques, en que podem entreveure el massís del Canigó, fins travessar un petit bosc de bedolls.

IMG_182604. Creuem torrent(00.29 hores)(2,33 qm).

Després de travessar el torrent, arribem a un prat molt gran, on seguim les marques de les roderes, en direcció N-NO( trobarem una fita), per trobar un camí. Haurem de travessar un filat, i ens endinsarem dintre d´un petit bosc, per un camí en baixada i empedrat, fins que arribem a un torrent força ample( Clot del Graell).
Trobem una passera de fusta, molt precària i amb cert risc; però podem passar aprofitant les pedres que hi ha al mig del torrent.
Pocs metres mes enllà, travessem un altre torrent, però molt petit, i el camí fa una pujada sobtada, i pocs després passem per un mas abandonat, i després enllacem amb una pista cimentada, al costat d´un transformador(marques GR i Itinerannia) i una casa( som a El Grell).
La pista fa una llarga baixada, fins arribar al costat d´uns abeuradors, quan la pista fa un revolt.

05. Cruilla pista(00.47 hores)(3,38 qm).

Hem de seguir un camí de terra a la nostra esquerra marcat, que inicialment baixa pel mig del bosc, però de seguida fa una curta pujada, fins trobar una cruïlla. Haurem fet poc mes de 70 metres, i hem d´agafar un corriol que baixa a la nostra dreta –veiem una petita portella que posa Espinavell, amb la marca del GR-, de forma molt directa.
Aquest corriol es molt estret, i cal anar en compte de no relliscar, ja que el terreny està ple de fulles i terra humida, que haurem de seguir uns 400 metres.

06. Cruïlla carretera( 00.55 hores)(4,21 qm).

El corriol fa baixada, fins que enllacem amb la carretera local, que passa per sobre del riu Ritort, a pocs metres, i ja som a Espinavell. El poble, però, es troba dalt d´un turonet, i caldrà encara pujar una mica mes. Davant nostre també podem veure l´imatge piramidal del Costabona.
Despres de creuar la carretera, trobem un pal senyalitzador, que ens indica el camí a seguir. Seguim una pista de terra, que voreja el Ritort, passant per sota d´una vigueta, que després serà cimentada, fins que creuem el riu, amb l´ajuda d´algunes pedres. El camí ara puja per l´altra costat, i s´endinsa pel mig de les cases d´Espinavell en un camí un xic accidentat –marcat amb els senyals del GR i Itinerannia-, fins que som davant la capella de Santa Maria de les Neus.

07. Espinavell( 1.06 hores)(4,94 qm)(alçada 1.242 metres).

Davant la capella, trobem un pal senyalitzador, que ens indica el camí a seguir per anar a Coll Pregon. Hem de pujar el carrer empedrat, que puja de valent, pel mig del poble, fins que s´acaba, i arribem a una cruïlla, al costat d´una casa. Tant si anem per la nostra esquerra com si anem per la dreta –passant pel costat d´una casa, i pel dipòsit de l´aigua-, hem d´arribar a una tanca pel bestiar, que hem de passar, i enllacem amb una llarga pista de terra herbada que fa una mica de pujada, que a la dreta està delimitat per un filat.
Arribem a un prat. Hem d´allunyar-nos un xic del filat, cap a la nostra esquerra, passant pel costat d´un arbre al mig del prat. Un xic lluny a l´esquerra veurem les restes de la casa d´en Quelet. Al final del prat, veiem les marques de sender local i sentim la remor d´un torrent, que haurem de creuar.

08. Torrent( 1.34 hores)(6,45 qm).

Creuem el torrent o rierol, on veiem marques de sender local i Itinerannia, i seguim en pujada per la nostra dreta. Poc després trobem una cruïlla de camins, i seguim per l´esquerra. Trobarem vegetació alta, que ens pot dificultar el seguiment de la ruta.

09. Drecera amb fites( 1.35 hores)(6.56 qm).

Poc després arribem a una cruïlla poc evident. A la nostra esquerra trobarem unes fites amb pedres, que ens indica el camí amb una pujada molt directa, fins que arribem a un pla al costat d´uns arbres. El corriol que seguim es torna a ficar per dintre de la vegetació alta, en pujada, fins que tornem a trobar una zona mes descoberta, i podem veure marques en alguna pedra al mig del prat, que orienten per apropar-nos a una pineda, que pocs després ens deixa davant Coll Pregon.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA10. Coll Pregon( 1.45 hores)(7,21 qm)(alçada 1.535 metres).

Hem arribat al coll: les vistes son esplèndides quan trobem els cims nevats: el Costabona, les Esquerdes d´en Rojà, el massís del Canigó. Quan fem camí al Puig de la Clapa, podem entreveure alguns dels cims de Vallter. Ens trobem al límit fronterer dels dos estats-el filat fa de frontera- i, per això, podem veure senyals de camins francesos( vermelles i grogues).
Des d´ara i fins arribar al Puig de la Clapa, podem agafar de referència el filat, tot i que no hi ha massa pèrdua. Seguim el camí fet amb les roderes, fins que puguem un petit turonet i seguim camí. Trobem un pal senyalitzador al mig del prat, i veiem davant nostre un altre turonet, envoltat de pins, i on trobem un tancat per bestiar.
A la part mes alta del turonet i passat el tancat, veiem un amuntegament de pedres. Hem arribat al Puig de la Clapa.

IMG_186211. Puig de la Clapa( 2.12 hores)(8,76 qm)(alçada 1.654 metres).

Hem arribat al punt culminant de la sortida. Ara haurem de fer camí de tornada, pel mig dels prats, fins enllaçar amb un camí senyalitzat que ens durà fins el nucli de Fabert, posteriorment a Espinavell i Mollò. La primera part d´aquesta tornada, no està senyalitzada. Hem de tenir en compte, bàsicament, el filat que ens durà en baixada a enllaçar amb un camí senyalitzat.
Situats davant el promontori de pedres, i mirant en direcció Sud –donem l´esquena als cims, que deixarem de veure-, davant nostre tenim el tancat pel bestiar, pel mig del qual hem arribat al Puig de la Clapa. Fem camí de baixada per l´esquerra del tancat, fins que pocs metres després, de deixa-ho enrrera, trobem un filat, un xic precari amb pals de fusta, que seguim en baixada pel mig dels prats, en direcció SudOest(SO).
Anem perdent la vista dels cims, i la baixada es fa mes pronunciada, i ja veiem un petit promontori de roques, entre els prats de pastura pels cavalls. Quan la baixada es va suavitzant, el filat enllaça amb el rastre d´un camí, que seguirem, tenint el filat a la nostra dreta. Un mic mes endavant, veurem alguna marca groga, i mes endavant marque de GR( 2.31 hores)(9,47 qm), i ja veiem mes clar el rastre del camí.

IMG_1876Passem pel costat del promontori de roques –ho deixem a l´esquerra-, i el camí passa entre vegetació alta, amb el filat a la nostra dreta, fins que trobem un arbre a la nostra esquerra, amb una marca de GR. Un xic mes lluny a l´esquerra, hi ha dos arbre amb marques de GR.
Girem a la nostra esquerra, seguint les marques als arbres, en un camí que va fent suau baixada, entremig de vegetació alta, fent giragonses, fins que arribem a una cruïlla, i seguim rectes avall. Uns metres endavant, trobem un arbre, amb marques, que ens fa girar a la nostra esquerra, fins que arribem a un torrent.

12. Torrent( 2.45 hores)(10,73 qm).

Travessem amb un xic de compte el torrent, i al cap d´estona, passem al costat d´una casa a la nostra esquerra, i ja som a Fabert.

13. Fabert( 2.51 hores)(11,29 qm)(alçada 1.387 metres).

Hem arribat a l´entrada del nucli de Fabert, on hi ha un pal senyalitzador. A la nostra esquerra, i en baixada, un camí entre les cases, hi ha sender a Mollò, però es una opció mes exigent. Nosaltres seguim rectes, i passem pel mig del nucli, i enllacem amb un camí, sovint enfangat, on trobem un pal senyalitzador amb senyals del GR, Itinerannia i de la Xarxa de Transhumància. Creuarem un torrent, fins que el camí passa a ser una pista oberta i planera, amb vistes a la Serra Cavallera i dels cims de La Garrotxa.

IMG_188114. Cruïlla( 3.01 hores)(12,06 qm).

Arribem a una cruïlla, on les marques ens fan girar a la dreta, en pujada, per arribar a un prat, on tornem a tenir vistes del Costabona. Passarem per sota d´una línia elèctrica, i iniciem una llarga baixada per arribar a Espinavell, que ja veurem entremig dels arbres, tornant a creuar el riu Ritort a prop de l´entrada del poble.

15. Espinavell( 3.20 hores)(13,49 qm).

Arribem al poble, passant pel mig, i desfarem el camí que havíem fet al principi de la sortida, fins arribar de nou al pont sobre el riu Ritort. Aqui podríem fer el mateix camí de tornada, però es una opció mes llarga i de mes desnivell.
Seguim per la carretera, i ho farem una bona estona, a la vora del riu. Es una carretera molt tranquil·la, però cal anar en compte, en alguna corba que la carretera es estreta.

16. Cruïlla carretera( 3.45 hores)(15,71 qm).

Hem arribat a una cruïlla a la carretera, on a l´altra banda –dreta-, hi ha un pal senyalitzador del sender PRC, que seguirem ja per tornar a Molló. Seguim una pista cimentada, en pujada, i a l´alçada d´uns arbres, el sender es desvia per la dreta, per passar pel mig d´unes naus d´un mas –es un camí sovint enfangat-. Passem pel mig de la granja, i enllacem amb una pista de terra que no deixarem fins arribar a Molló, passar pel costat del cementiri.

17. Molló-Plaça Major(4.15 hores)(18,07 qm).

Hem arribat al punt de sortida.

Ruta esplèndida per la gent que li agradin la contemplació dels paisatges oberts. La balconada davant el Costabona i el massís del Canigó es espectacular.
Podem allargar o escurçar el recorregut, ja que hi ha diverses alternatives.

Aquesta sortida es va realitzar el dia 29/03/2015.

Ajuntament de Molló.

Track Wikiloc: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/mollo-coll-pregon-puig-de-la-clapa-9201445

Cartografía: Ripollès-Itinerànnia( Editorial Alpina).