Ruta 20. La Vajol al Santuari i al Puig de les Salines.

La Vajol Les SalinesBreu introducció.

Sortida per la comarca de l´Alt Empordà, per l´entorn de la muntanya de les Salines, on podrem gaudir de l´entorn del Santuari de la Mare de Déu de les Salines, ben equipat fer un pícnic i les immillorables vistes des del Puig de les Salines.

Aproximadament entre 3.20-3.30 hores.
Uns 13,240 quilòmetres. Podem escurçar la ruta, prescindint de la pujada al Puig de les Salines, però les vistes mereixen l´esforç. També podem optar per no fer la visita al castell de Cabrera.
Donat que es una sortida en un únic sentit, el perfil seria el mateix, en fer l´anada i la tornada. Fins arribar al Santuari de les Salines, el perfil es majoritàriament de pujada, amb algun tall planer, però el tall del Santuari fins el Puig de les Salines, mes curt, te una pujada molt mes accentuada.
Alçada mínima 599,al punt de sortida, i 1.333 al Puig de les Salines. Els desnivells acumulats de pujada i baixada serien els mateixos: 746 metres.
En fer el camí de baixada del Puig de les Salines fins el Santuari, trobem un terreny molt relliscós i pedregós, en que cal vigilar atentament les relliscades. La resta de la ruta no presenta problemes.
Pals senyalitzadors i marques d´Itinerannia( grogues) i del GR transfronterer del GR11 pirinenc amb el GR10 francès.
En general anem per pista de terra, a tall pedregosa. A la part superior, del Puig Salines, podem trobar neu a l´hivern.

L´estiu seria la menys indicada, per la calor. A l´hivern, amb els cims nevats podem gaudir de les vistes del Pirineu, i mes si la fem en un dia en que les Salines son nevades.

Interior SantuariAltres observacions( patrimoni arquitèctonic).

Podem visitar les runes del castell de Cabrera, edificat sobre la roca del mateix nom, i amb un passat medieval. No hi queda molt de la seva estructura, però te unes bones vistes de la plana.

D´altra banda, hi ha el Santuari de la Mare de Déu de les Salines. L’edifici, format per la capella, l’hostatgeria i el refugi, s’alça a damunt d’un petit replà del terreny; al mig de la petita vall que forma la ribera de les Salines, després del seu naixement a la font del Moixer.
Lloc de la sortida: Just abans de l´entrada del poble de La Vajol, hem d´agafar la carretera GI-505, que porta al coll de la Manrella. Ben aviat, passarem per la nostra esquerra, pel costat del restaurant Manrella, i uns quants metres mes enllà, trobem al costat de la carretera, una pista de terra que s´endinsa dintre del bosc. Hi ha una petita zona per deixar alguns cotxes, però no gaires.

IMG_176101. Sortida pista terra(00.00 hores)(00,00 qm).

Sortim al costat del pal senyalitzador, que ens marca la direcció a seguir, i on podem trobar marques grogues d´Itinerannia. Quan portem uns 200 metres, trobem una camí de baixa per la nostra esquerra, però seguim rectes i en pujada. Uns minuts després, trobarem un senyal a la nostra esquerra, on podríem anar a la font del Cucut. Aleshores el camí es fa planer i obert, amb un filat a banda i banda de la pista, fins que de nou es torna a ficar pel mig del bosc en una nova pujada.

02. Coll de Lli( 00,15 hores)(1,14 qm)(alçada 715).

Arribem al coll, just al costat d´una casa, arran de pista, on trobem un pal senyalitzador. Per la dreta podem anar fins el nucli de Les Illes. Hem de seguir la pista per la qual veníem, que farà una pujada en una llarga llaçada per la muntanya, atapeïda per l´alzinar.
La pista es torna a obrir, i en un revolt, ja veiem a la distància les runes del castell de Cabrera. Sense deixar de pujar, passem per un pas canadenc fins arribar a la drecera que porta al castell.

Castell Cabrera03. Drecera castell de Cabrera( 00,33 hores)( 2,57 qm)(alçada 860).

Trobem un pal senyalitzador, a l´esquerra del camí, que ens marca el camí, que amb marques grogues ens portarà a les runes del castell de Cabrera –ens portarà 10 minuts i uns 400 metres aproximadament-. Es un camí estret, irregular. No hi queden gaire de l´estructura del castell, però podem contemplar el paisatge amb el proper pantà de Boadella a prop. Tornem pel mateix camí.

04. Retorn a la drecera( 00,50 hores)( 3,23 qm).

Un cop retornats a la pista, la seguim en pujada, i unes desenes de metres amunt, es fa cimentada, durant un centenar de metres, en que torna a ser de terra i ara planera, i ja podem entreveure el Santuari de les Salines. Uns 200 metres mes enllà, som davant d´un plafó informatiu que ens trobem a la muntanya de les Salines. El paisatge canvia bruscament, i ara la pista passarà pel mig d´un bosc de pi, a recés del sol, i en una pujada pedregosa i sostinguda. Trobem marques grogues i vermelles, fins que arribem a uns pal senyalitzadors.

Drecera Les Salines05. Drecera Santuari( 1,13 hores)( 4,88 qm)(alçada 1.001).

A l´esquerra de la pista, trobem un pal senyalitzador, pel qual un camí, amb marques del GR, enllaça amb aquesta pista, i pocs metres enllà, i a la nostra dreta, trobem una altra indicació, d´un altre camí que ens portaria al Santuari –hi ha marques del GR-.
Tot i que podríem seguir la pista, la nostra recomanació es agafar aquest caminet, ja que es molt agradable de fer.
Passem per un bosc de grans pins, per un camí molt planer.

06. Ribera de les Salines( 1.23 hores)(5,58 qm).

Hem de creuar aquest petit rierol, en un entorn agradable, i fem una curta pujada, seguint les marques grogues, que de seguida, ens portaran a les rodalies del Santuari.
Trobem un pal indicador del GR, i a la nostra dreta, veiem la zona de pícnic condicionada, on hi ha una font on ragen tres sortidors d´aigua, i on hi ha taules de pedra, per poder menjar plàcidament.
Seguim la indicació del senyal, i arribem de seguida al Santuari, per unes escales de fusta.

Santuari Les Salines

07. Santuari de les Salines( 1.30 hores)(5,89 qm).

Des del Santuari –que pot estar tancat-, podem accedir pel darrera a la Font de la Cova. Davant nostre, hi ha una gran esplanada pels vehicles que arriben fins aquest lloc. En aquesta esplanada, hi ha un senyal indicatiu, que ens orienta per pujar al Puig Salines.
El camí en una pujada recta i molt dreta, puja pel mig del bosc, i seguim les marques grogues que trobem. Es un camí molt exigent, i es va decantant direcció nord, fins que fa un gir sobtat, i ho fa en direcció E-NE. A mida que guanyem alçada deixem el bosc enrrera, fins que arribem a un coll, on ja podrem gaudir de bones vistes.

Coll

08. Coll( 1.49 hores)( 6,61 qm)( alçada 1.235).

Des del coll, farem la darrera pujada. Anem per la nostra dreta, i rodegem una gran roca –per l´esquerra-. El camí es pedregós, i s´enfila pel mig de les escletxes de les roques, fins arribar a una zona amb vegetació baixa, i unes desenes de metres enllà arribem al punt marcat com a Puig Salines( alçada 1.333).

Grans vistes panoràmiques, tant del massís del Canigó, com de l´Empordà. Enfilem el camí de tornada.

09. Santuari de les Salines( 2.23 hores)( 8,07 qm).
10. Drecera Santuari les Salines( 2.39 hores)( 9,02 qm).
11. Coll de Lli( 3.14 hores)( 12,10 qm).
12. Arribada( 3.26 hores)( 13,24 qm).

Es una ruta amb un interès limitat: el trajecte pel bosc de pins de la muntanya de les Salines; l´entorn del Santuari i la pujada al Puig de les Salines, valen la pena. Però el trajecte fins arribar a la zona boscosa, es molt rutinari i poc vistós.
El fet que sigui una sortida que no es circular tampoc es molt engrescador.
08/03/2015.
Ajuntament de La Vajol
Consorci Salines Bassegoda

Track Wikiloc: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/la-vajol-a-puig-de-les-salines-9029660

Cartografia: Les Salines-Bassegoda, Editorial Alpina.

2 thoughts on “Ruta 20. La Vajol al Santuari i al Puig de les Salines.