Ruta 43. Vallter 2000 a Roca Colom.

Sortida per la comarca del Ripollès, que surt just davant de les instal.lacions de l´estació d´esquí de Vallter 2000 per assolir, d´una manera curta i sense dificultats, el cim de Roca Colom( 2.505 metres), gaudint d´esplèndides vistes dels cims del Pirineu Oriental, així com del Costabona i del massís del Canigó.

Aproximadament unes 4 hores, per a gent acostumada a caminar i sense comptar parades.

Aproximadament uns 11,700 quilòmetres( anada i tornada).

Donat que es una ruta en una única direcció, i es tornar a repetir el camí a la tornada, el desnivell màxim serien uns 450 metres, i l´acumulat de pujada i baixada seria idèntic. El perfil de la sortida es molt marcat: de l´aparcament de Vallter 2000 fins les rodalies de la Portella de Morens, es en pujada; des d´allà fins la Portella de Callau, es molt planera, i nomes resta un petit tall fins el Roca Colom de pujada, però força curt.

Es una sortida sense cap dificultat tècnica en temporada sense neu. A l´hivern aquesta zona està nevada. El problema mes evident es el vent, que pot bufar molt fort i pot fer poc agraïda aquesta sortida.

Molt ben senyalitzada, amb pals indicadors en punts concrets del recorregut, fites i marques de GR.

En general en bon estat. Una gran part del recorregut es per una àmplia esplanada. Només el camí de Vallter a la Portella de Morens es una mica problemàtic, ja que es pedregós i cal vigilar a la baixada.

A l´hivern aquest recorregut està nevat, la qual cosa li pot afegir un atractiu especial. La primavera i principis d´estiu seria la millor època.

Podem allargar la sortida i arribar-nos fins al proper cim del Costabona, que tindrem a relativa poca distància. Hauriem d´afegir una hora de camí( anada i tornada).

Com arribar-hi:

Arribarem per la carretera que, des de Setcases, ens porta fins la zona d´aparcament davant l´estació d´esquí de Vallter 2000. Trobarem diferents zones d´aparcament. Fora de la temporada d´esquí, en que hi ha molta afluència de gent, podem trobar aparcament amb relativa facilitat davant l´estacio. La carretera es llarga, amb corbes constants -a la part final- i en alguns punts una mica malmesa.

1. Estació Vallter 2000(00.00 hores)( 00,00 qm)( 2.144 metres).

Sortim de la zona d´aparcament davant la cafeteria Les Marmotes. Cap a la nostra dreta( NE-E), veurem un immoble de color verd, i al costat d´una paret, una marca del GR 11.6, que seguirem. Passem pel costat de la casa, i seguim per un camí ben fressat, que mica a mica s´endinsarà, en pujada, per una zona boscosa propera. Aquest tall es una mica pedregós.

1. Bifurcació torrent( 00.18 hores)( 0,693 qm)( 2.259 metres).

Aquest punt es important. Per l´esquerra hi ha un corriol no tant fressat, i sense marques del GR, que porta a la Portella de Mentet. Hem de creuar el petit torrent, i seguim per la nostra dreta, en pujada sostinguda. Una mica mes endavant ( 1,21 qm), el camí es va fent molt mes planer, i ja hem deixat enrere la part mes feixuga de la pujada. Seguim ja per una zona planera, on comencem a tenir molt bones vistes dels cims.

Trobarem un pal senyalitzador que ens indica la direcció per anar a Roca Colom, i també veurem senyals del GR. El camí segueix en direcció E-SO, pel mig dels prats, molt planer.

1. Portella de Morens( 00.50 hores)( 1,76 hores)( 2.374 metres).

Trobem un pal senyalitzador al mig del prats. Hem de seguir el camí a la nostra dreta. Trobarem senyals de GR francès( groga i vermella), així com fites de pedra. Es una zona totalment al descobert i potser el camí es pot fer una mica monòton.

Arribem a una petita zona amb un tipus de terra una mica diferent, creuarem un petit sot, i el camí gira en suau pujada en direcció NE-E i després fa baixada, i una mica mes enllà el camí es bifurca.

1. Bifurcació Roca Colom( 1.45 hores)( 5,07 qm).

Trobarem marques que ens assenyalen girar a la nostra dreta. Aquí ja veurem a la nostra dreta la carena en pujada al proper Roca Colom.

Seguirem aquest camí en lleugera pujada fins arribar a la portella de Callau, on hi ha una cruïlla de camins. Ara només resta fer una pujada curta però intensa, per la carena, per arribar al cim del Roca Colom.

1. Roca Colom( 2.05 hores)( 5,83 qm)( 2.505 metres).

Hem fet el cim, on hi ha un petit refugi de pedra, ideal per reposar i protegir-se del vent( si fos el cas). Les vistes son impressionants de la carena dels cims( Gra de Fajol, Bastiments, Pic de la Dona), i a l´altra banda, podem veure el proper Costabona, i resseguint amb la vista, les Esquerdes de Rojà i una mica mes lluny, el massís del Canigó.

Ara només resta desfer el camí fins Vallter2000.

1. Aparcament Vallter 2000( 4.00 hores)( 11,66 qm).

Sortida senzilla i que ens permet gaudir dels paisatges dels cims del Pirineu. Ideal per la gent que es vol iniciar a l´alta muntanya i que permet allargar la seva extensió fins el cim del Costabona.

28/07/2017.

Estació esquí Vallter2000.

Track Wikiloc: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/vallter-2000-a-roca-colom-19082466

Cartografia: Puigmal, Vall de Núria Ulldeter, escala 1:25.000; Vall de Camprodon Vall de Ribes, escala 1:50.000, d´Editorial Alpina; Costabona Alta Vall del Ter 1:25.000( la mes completa i detallada).

2 thoughts on “Ruta 43. Vallter 2000 a Roca Colom.