Ruta 64. Les Preses i les ermites del Corb.

Ruta per les rodalies del municipi de Les Preses( La Garrotxa), que passa per les dues ermites mes conegudes de la zona, en un entorn molt boscós.

Aproximadament unes 3.30 hores, sense comptar parades, per a una persona acostumada a caminar.

El desnivell màxim aproximat serien uns 440 metres,  entre el punt mes alt a la serra del Corb( 912 metres) i el punt mes baix a Les Preses( 472 metres). El desnivell acumulat serien uns 570 metres.

El perfil de la sortida seria de pujada des de la sortida de Les Preses fins el volcà del Racó, on el camí es faria mes suau fins arribar a l´ermita de Sant Martí del Corb. Aleshores el perfil seria de pujada marcada fins arribar a la carena de la serra, on el camí seria força suau, i a la bifurcació del Serrat de les Aulines, començaria una baixada marcada fins retornar de nou a les proximitats de Les Preses.

No hi ha cap de destacable. Només l´estat del terreny des de Sant Martí del Corb fins la carena de la serra, ens obliga a anar en cura.

Ruta força ben senyalitzada, amb marques grogues d´Itinerannia i en part del GR-2, i pals senyalitzadors en determinades cruïlles.

La primera part de la ruta, que passa per les ermites, es un terreny que acostuma a estar molt a l´obaga. En èpoques de fred i pluja, sobretot el tram de pujada de Sant Martí a la carena de la serra, presenta talls amb terreny relliscós i enfangat.

La tardor i la primavera.

Ermita de Sant Miquel del Corb: església d´origen romànic, ha estat objecte de reformes importants al segle XVIII.

Ermita de Sant Martí del Corb: església suposadament d´origen romànic. No es tenen referències dels seus orígens.

Església de Sant Pere: es d´origen neoclàssic, que va ser construïda al segle XVIII.

Com arribar-hi: arribem a Les Preses per la carretera C152. Si venim des d´Olot, travessem el poble fins quasi el final, i abans de deixar la zona urbana, girem a la nostra esquerra, i podem trobar aparcament en algun dels carrers propers. Hem d´arribar a la Plaça Major, que es troba davant l´església de Sant Pere.

1. Plaça Major-Les Preses( 00.00 hores)( 00,00 qm)( alçada 472 metres).

A una banda de la plaça, veurem el pal senyalitzador P1 d´Itinerannia. Anem en direcció a la ruta de les ermites, seguint marca del GR, i uns metres enllà trobem cruïlla. Per la nostra dreta, carrer de la Rectoria, serà el nostra camí de tornada. Anem pel carrer Murrià i Prat uns metres, i en una nova cruïlla, seguim per la dreta, seguint marques del GR i Itinerannia.

Som en una zona residencial i recreativa. Arribem a una tanca, al costat de la piscina, i seguim per la nostra esquerra les indicacions de la ruta 9 i GR-2. Anem per un camí cimentat, i abans d´arribar a un mas, agafem un corriol a la nostra dreta, on veurem un senyal. El corriol va fent pujada per dintre del bosc.

La pujada marcada de principi, es va suavitzant. Mes endavant, trobem un corriol a la nostra esquerra( que no agafem); el camí es fa una mica mes obert i s´enfila de nou. Arribem a una zona pedregosa, on cal anar en compte en dies humits.

El corriol es fica per dintre de la fageda. Creuarem dos torrents, sense cap complicació. Una mica mes endavant, enllacem amb un camí mes ample; anem per una zona de falgueres, i de seguida arribem  una cruïlla amb un pal d´Itinerannia.

1. Volcà del Racó( 00.35 hores)( 1,74 qm)( alçada 610 metres).

Trobem el senyal G143. Davant nostre hi ha un prat, que seria part del volcà. Seguim per la nostra dreta, seguint la ruta 9 de les ermites, en pujada, fins que arribem a una nova cruïlla, amb el senyal G144 d´Itinerannia. Anem per l´esquerra, apropant-nos a una casa.

Abans d´arribar, anem per uns esglaons de pedra, i seguim un corriol, que voreja la casa per dalt. Passada la casa, el camí es fica dintre del bosc. Anem per una fageda molt bonica. Creuem un torrent. El camí es fa mes ample i una mica mes obert, encara que sense vistes. Es un camí poc irregular. Arribem a una bifurcació de pistes, i anem per l´esquerra en baixada.

Deixem la fageda, i una mica mes endavant, arribem a la primera ermita.

Sant Miquel del Corb

1. Ermita Sant Miquel del Corb( 1.15 hores)( 4,27 qm)( alçada 605 metres).

Trobem l´ermita al peu de la pista. Es troba en molt bon estat. No està oberta. Te una mena de porxo, on podem seure si volem.

Seguim la pista, en baixada, fins que arribem a una cruïlla. Davant nostre hi ha la finca L´Antiga, a peu de pista. Hem de seguir per la nostra dreta, passant pel costat del paller, per arribar, poc després, a la segona ermita.

1. Ermita Sant Martí del Corb( 1.20 hores)( 4,63 qm)( alçada 575 metres).

Trobem el senyal G75. Aquesta ermita es troba en una clariana, en una zona molt a l´obaga. Es troba en bon estat, i també te una mena de porxo. De l´ermita seguim la pista, en direcció est( E), seguint les marques grogues, i el camí gira a esquerra. Sembla que anem per una torrentera. Comença a fer pujada. La pista fa un gir i la pujada es fa constant. Anem guanyat alçada de forma ràpida, fins que trobem un corriol a la nostra dreta( hi ha marca groga), i deixem la pista( 5,34 qm).

Aquest part del recorregut es potser la mes complicada, per la pujada intensa i per l´estat del terreny. El corriol es estret i el terra es relliscós. El corriol passa entre unes roques, i arribem a un altre senyal G77 Baixant d´en Camps, on comença el camí de la carena.

Anem en direcció SO-O( sudoest-oest), per la carena, per un corriol estret i sense vistes. Primer planer i després en baixada. Arribem a la cruïlla Serra de Marboleny, on trobem el senyal G78( 7,25 qm), i anem per la dreta, en direcció a Xenacs.

El camí segueix la carena, i fa baixada per l´altre vessant de la muntanya, amb una vegetació diferent. Passem pel costat d´una bassa, i arribem a un altre senyal, el P4, Serrat de les Aulines( 7,92 qm). El camí continua fent baixada, per un terreny empedrat, ple de branques al terra.

1. Àrea de Xenacs( 2.30 hores)( 7,92 qm)( 838 metres).

Arribem a aquesta zona recreativa, on trobem una zona per fer pícnic i un local d´hostaleria. Podem anar a un mirador, seguint un corriol, que surt davant de la zona d´aparcament. Des del senyal P3, hem d´agafar un camí a la nostra esquerra, fins que arribem a una pista. Hem de creuar la pista, i seguim un camí, en la mateixa direcció, que fa baixada directa per la pineda. Es un tram que cal anar en compte. Es la baixada de les Barrincoles.

Després d´una estona, arribem a les proximitats d´una finca i ja veiem Les Preses a prop. Seguirem en baixada per una pista cimentada; passem pel costat d´un altre mas i d´un pont que creua el torrent de la Torre, fins que arribem a la cruïlla per la que havíem passat al principi de la ruta, amb el carrer Murrià i Prat.

Una mica mes endavant, ja som de nou a la plaça Major.

1. Plaça major( 3.20 hores)( 10,45 qm).

Sortida mes exigent del que sembla, i amb poques vistes. Es una sortida per gaudir de la tranquil·litat del bosc, de la fageda, dels raons amagats, com ara les ermites.

12/10/2018.

Ajuntament Les Preses.

Track Wikiloc: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/les-preses-ruta-de-les-ermites-del-corb-29558052

Cartografia: Itinerannia La Garrotxa, Editorial Alpina 1:50.000.