Rutes de senderisme

Ruta 86. Ogassa a Sant Martí de Surroca.

Breu introducció.

Ruta matinal per les rodalies del municipi d´Ogassa( Ripollès), que arriba a l´esglèsia romànica de Sant Martí de Surroca i ens permet gaudir dels boscos de la zona, fent baixada pel camí de Roqueters.

Dades tècniques:

  • Durada de la ruta.

Aproximadament unes 2.30 hores, per a persones acostumades a caminar, i sense comptar parades.

  • Quilometratge.

Aproximadament uns 8,50 quilòmetres.

  • Desnivell de la ruta( màxim, acumulat, perfil).

El desnivell màxim serien uns 342 metres aproximadament, entre el punt mes alt, a prop de la cruïlla del mas de Can Picola( 1.280 metres), i el mes baix, al poble d´Ogassa, amb 938 metres. El desnivell acumulat serien uns 366 metres.

El perfil seria de pujada mes o menys constant fins el coll de la Creu, i de baixada una mica irregular, fins mas Roqueters; la resta es camí de baixada.

  • Dificultats tècniques.

Cap a destacar.

  • Tipus de senyalització.

Trobem senyals grocs i pal d´Itinerannia. Força ben senyalitzada.

  • Estat del terreny.

En general en bon estat. En alguns llocs, a l´obaga, el terreny pot estar enfangat, en dies humits o que hagi plogut amb intensitat.

Època de l´any recomanada.

La primavera i la tardor.

Altres observacions( patrimoni arquitectònic).

Església Sant Martí de Surroca: està documentada al segle XI, d´origen romànic, però ha soferts diferents modificacions i reedificacions al llarg del temps.

Descripció de la ruta.

Com arribar-hi: arribem per la carretera GIV-5211, des de Sant Joan de les Abadesses, entrant per l´avinguda de les Mines. Dalt del carrer, hi ha la plaça Dolça, on hi ha una àmplia zona d´aparcament lliure.

  1. Ogassa-Plaça Dolça( 00.00 hores)( 00,00 qm)( alçada 952 metres).

Som a l´esplanada de l´aparcament. Trobem un pal amb la senyal R36 Ogassa colònia minera Surroca, d´Itinerannia. A l´altre banda del carrer i davant aquest senyal, veurem un altre, que posa Drecera número 5, amb una marca groga. La seguim en pujada uns metres, fins que enllacem amb la carretera, la seguim a la dreta, però de seguida, girem per un camí de terra, on hi ha una barana de fusta. Tornem a enllaçar amb la carretera, la seguim a la dreta, i poc després girem a l´esquerra.

Tornem a enllaçar amb la carretera; la seguim a la dreta, fem un gir, i agafem un caminet, amb un esglaons de fusta, fins que arribem a la part superior del poble, la colònia Prat de Pinter( 0,443 qm).

Davant nostre veiem la font del Desmai, al costat d´un bonic arbre. Un centenar de metres enllà hi ha l´església de Santa Bàrbara. Ens hi acostem.

  1. Església Santa Bàrbara( 00.10 hores)( 0,550 qm)( alçada 1.038 metres).

Tornem de nou on hi ha la font del Desmai, i la seguim en pujada uns metres, fins que trobem una cruïlla. Anem per l´esquerra, en direcció al Taga. Anem per la carretera; trobem una cruïlla a l´esquerra, que s´apropa a unes cases, que no seguim.

Mes endavant trobem una nova cruïlla( 0,817 qm), i aquí deixem la carretera, i anem per la dreta, seguint la marca groga. Ara anirem per una pista cimentada; es una zona bosoca, mig al descobert, en pujada. No agafem una pista de terra que trobem a l´esquerra.

Arribem a una nova cruïlla de la pista. A la dreta, la pista segueix en baixada. Seguim a l´esquerra en pujada. Tenim algunes vistes de les muntanyes properes.

Anem guanyant alçada, fins que arribem a la tanca de la finca el Tossal.

  1. Cruïlla El Tossal( 00.30 hores)( 1,79 qm)( alçada 1.143 metres).

Just abans d´arribar a la tanca d´aquesta finca, trobarem un camí ample a la nostra esquerra, que seguirem en pujada. Es una mica pedregós i per zona a l´obaga, al principi. Travessem una torrentera; creuem un petit prat en direcció a un senyal groc que veiem, i sortim a un altre, on hem de vigilar una mica, ja que es un terreny on la vegetació baixa, pot amagar alguns sots, i arribem a un tercer prat, on ja veurem la carretera a prop.

Ens enfilem fins arribar a la carretera( 2,12 qm). La seguirem per la nostra dreta, en pujada. Passem pel davant del casal L´Esperança.

Passem davant de can Pubill, i poc després arribem a una finca força gran, i just a l´altre costat de la pista, hi ha una església.

  1. Sant Martí de Surroca( 00.50 hores)( 2,75 qm)( alçada 1.240 metres).

Ens acostem a l´església, on podem aprofitar per descansar una estona, sota l´ombra dels arbres. Podrem entreveure boniques vistes al fons. L´església es a sota d´una cinglera propera. Seguim per la pista amunt, i uns metres enllà, trobem una cruïlla: hem de seguir rectes, deixant a la dreta una pista en baixada.

Passem pel costat de la finca Can Picola, i uns metres enllà, trobem una nova cruïlla de la pista( 3,29 qm). Veurem un senyal, que identifica els masos propers. Hem d´agafar la pista de la dreta, en planer; passem per una zona de terra vermellosa, fins que arribem a una cruïlla.

  1. Coll de la Creu( 1.10 hores)( 3,96 qm)( alçada 1.268 metres).

Trobem el senyal R39 d´Itinerannia. Tenim vistes esplèndides, sobretot, de la Serra Cavallera. Deixem la pista, i creuem una tanca, en direcció nord-est est(NE-E) al Puig de la Caritat. El corriol s´apropa a un bosc, que volta el puig, per l´esquerra. Gaudim d´un camí esplèndid, amb vistes àmplies.

El corriol, primer planer, va fent una mica de baixada, i anem perdent vistes. Arribem a un prat força ampli, on veurem una marca groga en una roca, que ens orienta a la direcció a seguir. Ens apropem de nou a un bosc, on anem per un corriol.

Anem ara per una fageda, sense vistes, per un camí irregular, amb pujades i baixades. Passem per una pineda, i trobem una cruïlla( 5,93 qm), i anem per l´esquerra, on hi ha una marca groga. El camí passa a l´altra banda de la muntanya, i fem baixada, de manera mes decidida.

Mes endavant, veurem a una certa distància el poble de Sant Joan de les Abadeses, i una antiga fàbrica de ciment, prop d´Ogassa. El corriol acaba sortint en una zona al descobert i arribem a les proximitats d´un mas, al costat d´una pista de terra.

06.Mas Roqueters( 6,20 qm)( alçada 1.107 metres).

Trobem el senyal R37 d´Itinerannia. Ara seguim la pista a la dreta en baixada, fins que al costat d´un pal de la línia elèctrica, trobem un senyal i un camí de terra( 6,62 qm). Deixem la pista, i seguim aquest camí. Creuem una tanca, i seguim les marques grogues. Entrem en una pineda, sense vistes. El corriol fa una baixada molt directa, fins que arribem al peu d´una finca.

Arribem al costat de can Guillem( 7,16 qm), on comença una pista cimentada, que ja no deixarem fins arribar a l´entrada d´Ogassa. Seguim la pista en baixada, sense gaires vistes, entremig del Bac del Boixeter, pel qual baixa la riera de Malatosca.

En un revolt de la pista, tenim accés a la font de can Sisquet, a pocs metres.

Arribem a la zona urbada d´Ogassa, pel carrer de can Sisquet, fins que enllacem amb l´avinguda de les Mines, carrer principal, per on hem arribat al poble.

Ara només cal seguir-lo a la dreta, en lleugera pujada.

Trobarem la font del Miner, i la font de la Nina, fins que arribem de nou a la Plaça Dolça.

  1. Ogassa-Plaça Dolça( 2.15 hores)( 8,41 qm).

Valoració de la sortida.

Ruta matinal senzilla i agradable de fer, amb vistes esplèndides, sobretot a la zona del coll de la Creu, i a destacar el camí dels Roqueters, en baixada.

Anècdotes.

A l´alçada del mas Roqueters, ens trobem a l´actitud desafiant de la gossa del mas.

Data de la sortida.

01/09/2019.

Recursos( Webs, Wikiloc, Galeria fotografies, Cartografia/Bibliografia).

Ajuntament d´Ogassa.

Track Wikiloc: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/r86-ogassa-a-sant-marti-surroca-40810753

Cartografia: Taga-Serra Cavallera-Sant Amand, 1:25.000, Editorial Alpina.

Nota: la durada i el temps entre cada punt descrit a la ruta es orientativa i es vàlid per a gent acostumada a caminar; la descripció de la ruta correspon al moment de fer-se o de la seva revisió. No garantim ni ens fem responsables de possibles canvis al traçat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.