Ruta 17. Palau Saverdera a Sant Onofre, Sant Pere de Rodes i Sant Salvador de Verdera.

Plànol Palau Saverdera Sant Onofre Sant SalvadorBreu introducció.

Sortida per la comarca de l´Alt Empordà, amb inici i final al poble de Palau Saverdera, en podrem gaudir del paisatge de la plana empordanesa i de la zona costanera, així com del patrimoni arquitectònic, com l´ermita de Sant Onofre –una privilegiada atalaia-, el santuari de Sant Pere de Rodes i dòlmens i altres llocs d´interès natural.

Aproximadament unes 3 hores, sense comptar parades.
Serien uns 11,64 quilòmetres, si sortim des del centre del poble. Podem estalviar alguns centenars de metres si sortim del costat del restaurant Terranova.
Les alçades mínimes i màximes aproximades serien 81 –Palau Saverdera- i 668 metres-castell de Sant Salvador-, respectivament. El desnivell acumulat de pujada serien 647 metres i el desnivell acumulat de baixada serien 632 metres.
El perfil es una mica irregular, però de Palau Saverdera –en sortir del poble-, fins l´ermita de Sant Onofre es de pujada força sostinguda, sa tempera una mica fins arribar al santuari de Sant Pere de Rodes, per tornar a pujar decididament fins el castell de Sant Salvador –on arribem a la meitat del recorregut-. La resta de la ruta es bàsicament de baixada, però menys accentuada, ja que tornem per un altre camí.

Cap de destacable. Quan som a prop de l´ermita de Sant Onofre, hem de trepitjar uns metres en pujada pel rec de Sant Onofre. Habitualment força eixut, en temps humit o amb pluja, aquest curt tram, ens fa anar pel mig de l´aigua, però no son mes de 10 metres.
Senyalització tall Camí de Sant Jaume• Tipus de senyalització.

Pals senyalitzadors, i marques de pintura de GR( vermelles/blanques), grogues( rutes Itinerannia), i verdes/vermelles( Marxa Resistència Unió Excursionista de Llançà).

En general força bo. Trepitgem carrers asfaltats per dintre del poble, pista de terra des de Sant Onofre fins mas Ventós, pista cimentada a prop del santuari de Sant Pere de Rodes, i camins i corriols. Només el tall de pujada pel mig del rec de Sant Onofre, atapeït i estret, i el camí de tornada i baixada, des de mas Ventós, un xic pedregós, ens poden plantejar problemes.

Recomanaríem evitar l´estiu per la calor i dies calorosos, ja que el recorregut no es massa a cobert del sol. També els dies amb forta tramuntana, que farien molt poc agradable tot el tall de mas Ventós fins el castell de Sant Salvador, que es la part mes agraïda a nivell de paisatge, en estar molt exposada.

Descripció de la ruta( especificar lloc de sortida).

Com arribar-hi? El poble està molt ben comunicat per carretera, arribant per la ctra. comarcal GI-610.
Punt de sortida. Podem sortir des de la plaça de l’església de Sant Joan, a tocar del carrer Nou, on hi ha una petita zona d´aparcament, tot i que podem trobar altres zones d´aparcament mes endavant.

01. Sortida (00.00 hores) (00,00 qm.).

De la plaça de l’església anem pel carrer Nou, que s´enfila en pujada pel mig del poble, descartant les diferents cruïlles que trobem. Passem pel costat del restaurant Rodas a la nostra dreta, i mes endavant deixem Correus, un xic apartat, a la nostra esquerra, fins que mes endavant arribem a una petita zona d´aparcament.
Anem en direcció al restaurant Terranova, arribant al carrer Canigó, i girant a la nostra dreta en arribar al costat d´un mas , fins que arribem al costat del Terranova, on trobem un pal senyalitzador, amb marques del GR, i uns metres enrere un altre, i seguim una pista de terra, passant pel mig d´una plantació d´oliveres.

02. Pal senyalitzador (00.10 hores)(00,865 qm).

Al mig de la pista, trobem un pal senyalitzador, que ens informa de les diferents rutes que podem fer seguint aquesta pista. Ja veiem davant nostre, i a mitja alçada, l´ermita de Sant Onofre, i un xic mes dalt a la dreta, el perfil de les restes del castell de Sant Salvador.

03. Cruïlla de corriols i pals senyalitzadors( 00.12 hores)(01,02 qm).

Al mig del camí, trobem tres pals petits senyalitzadors, just al costat d´una cruïlla, amb dos corriols a banda i banda. Seguim recte el camí que portàvem. Pocs després passem pel costat d´un pedregot i una alzina amb grans branques. Veiem marques de GR i Itinerannia. El camí es torna empedrat a talls.

04. Cruïlla La Fontasia-Febrosa sinols (00.15 hores)(01,14 qm).

A la nostra dreta trobem un pal senyalitzador que mena a aquest punt d’interès. Seguim recte, i el camí empedrat inicia una pujada decidida, que ens proporciona unes bones vistes de la plana empordanesa si girem la vista enrere. La pujada es fa mes suau quan gira a l´esquerra, en direcció est, fins que torna a fer una altra volta, per tornar a fer pujada per un tram molt empedrat.

05. Cruïlla ruta Itinerànnia (00.24 hores)(1,58 qm).

Trobem un pal senyalitzador que indica el camí a Sant Onofre –recte-, però a la nostra dreta surt un corriol, amb marques grogues d´Itinerànnia, que no hem de seguir. Seguirem en pujada.

Cruïlla Veta Negra06. Cruïlla de Cova de Veta Negra( 00.29)(1,79 qm)(altitud 274 metres).

Trobem un pal senyalitzador, que ens indica que a la nostra dreta, podem anar a visitar la cova de Veta Negra. Seguim rectes pel camí, que voreja la muntanya, i s´endinsa en una zona atapeïda de vegetació.
El camí s´enfila mes, i escoltem el remor del rec de Sant Onofre, fent llaçades, que ens porten just a tocar el rec, el qual haurem de travessar i posteriorment, remuntar uns metres mes endavant pel mig. Poc després el camí, que no ha deixat de pujar, es fa mes obert, i veiem ja molt a prop l´ermita de Sant Onofre.

Detall de l´ermita Sant Onofre07. Ermita Sant Onofre(00.47 hores)(2,61 qm)(altitud 408 metres).

Hem arribat a l´ermita, i gaudim de vistes esplèndides davant nostre, de tota la plana empordanesa: la nostra vista arriba des del golf de Roses fins el Montgrí i el Pirineu gironí, amb el Canigó a la nostra dreta. A l´ermita trobem una font, tot i que no te garantia sanitària, i una petita zona de pícnic, amb l’ombra dels arbres, que ens dies assolellats s´endevina perfecta.
Seguim la pista de terra, amb marques del GR, que tenim al davant, i que seguirem una estona. Es un tall força suau que ens portarà fins el mas Ventós.

08. Mas Ventós(01.04 hores)(4,28 qm).

Arribem a aquesta zona de pícnic idíl•lica, molt ben condicionada amb taules i seients de pedra, al mig d´una pineda, molt ben cuidada. Seguim la pista, que voreja el mas, fins arribar a una tanca, a prop d´una zona d´aparcament. Seguim pel caminet que segueix recte.
Tornarem a aquest punt, per fer el camí de tornada per un altre camí.

Cruïlla Coll del Mosquit09. Cruïlla Coll Mosquits(01.06 hores)(4,28 qm) .

Hem arribat a un pal senyalitzador que a la nostra dreta, arribaria a Santa Helena/Sant Pere de Rodes, pel coll de Mosquit, i per la nostra esquerra, arribaria al mateix lloc, però pel camí de Sant Jaume.
Agafem aquesta opció, passant poc després pel mig d´una pineda, fins que una mica mes endavant, el camí es bifurca en dos corriols. Seguim a la nostra dreta en pujada, seguint els pals senyalitzadors del camí de Sant Jaume. Es una camí molt agradable de fer, amb esplèndides vistes, fins que arribem a la zona d´aparcament propera al santuari de Sant Pere de Rodes, on agafarem una pista de terra a la dreta que fa pujada.

Església Santa Helena-El Port de la Selva10. Santa Helena( 1.21 hores)(5,37 qm).

Arribem a l´entorn de l’església. Vistes sobre Llançà i El Port de la Selva, on podem aturar-nos una estona per gaudir del paisatge. Trobem un pal senyalitzador d´Itinerannia, que ens marca el camí de baixada, per enllaçar amb la pista cimentada que porta al monestir al qual arribem pocs després.

11. Monestir Sant Pere de Rodes(1.30 hores)(6,04 qm)(altitud 501 metres).

Hem arribat a l´entrada del mateix, i just al costat i a la dreta, hi ha un pal senyalitzador, que ens indica el camí per arribar al castell de Sant Salvador de Verdera, seguin els senyals verds i vermells.
Aquest corriol es estret i pedregós, i en pujada força constant. Poc abans d´arribar a les envistes de les runes del castell, trobem un corriol que enllaça pel que estem pujant, a la nostra dreta. Aquest corriol es el que hauria agafat la pujada del coll dels Mosquits.

12. Castell de Sant Salvador de Verdera( 1.47 hores)(6,87 qm)(altitud 681).

Som a dalt, on podem recorre aquesta petita carena, visitant les restes del castell. Les vistes son espectaculars. Es una zona on el vent, potser la pitjor molèstia. Un cop feta la visita, només ens queda fer el camí de tornada fins el Mas Ventós, per la mateixa ruta que hem fet fins ara.

Inici camí baixada Palau Saverdera13. Mas Ventós-Camí de tornada(2.23 hores)(9,87 qm).

Hem arribat de nou al mas Ventós, i hem seguit la tanca que delimita la zona de pícnic –ja hem passat abans per aquí-. A la nostra dreta, surt un corriol en baixada decidida, i veiem un pal senyalitzador que posa PALAU. Aquest serà el camí de tornada, que estarà senyalitzat amb marques grogues d´Itinerànnia. Serà un trajecte pedregós, que es farà pesat, on trobarem diferents cruïlles on podem accedir a visitar dòlmens.

14. Cruïlla La Sureda( 2.33 hores).

Trobem drecera a l´esquerra. Poc després, trobem la drecera al dolmen de la Muntanya d´en Caselles i del Rec del Mas Ventós( 2.35 hores)( 10,79 qm), a la nostra dreta.

15. Creuament del rec( 2.48 hores)(11,48 qm)

Hem fet baixada, fins que trobem un pal senyalitzador, i arribem de seguida a un petit clar dintre del bosc, molt a prop del rec. No es veu un camí molt clar, ja que es un tram un xic atapeït de matolls, però fem uns metres de baixada, fins que creuem el rec, i ja tornem a ser al corriol, que ara ja es molt planer, i ens porta a les rodalies de Palau Saverdera.
Trobarem un parell de pals indicadors, fins que el nostre camí esdevé una pista de terra, i passem pel costat del dipòsit d´aigua. Som a la part alta del poble, i arribem a un carrer, i seguim les marques grogues, en baixada, fins arribar a unes escales, per les que baixem, per creuar un pas de zebra i arribar al carrer de la Roja, que seguirem en baixada, fins arribar a una zona d´esbarjo i aparcament.

16. Arribada(2.55 hores)(11,60 qm).

Arribada al centre del poble.

Una sortida molt distreta, un xic exigent per la pujada, per la qual cosa no es apte per a tothom, però amb un paisatge molt atractiu a tota la zona de la serra de Rodes, per les immillorables vistes que hi ha. Podem arrodonir el dia, visitant el santuari.

La ruta prevista era quasi totalment circular, però vam coincidir amb una batuda de senglars a la zona del coll del Mosquit, i vam haver d´optar per repetir el camí d´anada i tornada fins el castell de Sant Salvador.

La sortida es va realitzar el 21/12/2014, en un dia esplèndid.

Ajuntament de Palau Saverdera
Monestir Sant Pere de Rodes

Track Wikiloc: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/palau-saverdera-a-sant-onofre-i-castell-sant-salvador-8503700
Cartografia/Bibliografia: Guia Alpina Costa Brava de Portbou a Blanes, d´Editorial Alpina.