Ruta 16. Sant Quirze de Colera, per la carena i les crestes.

Plànol Sant Quirze de Colera carenaBreu introducció.

Ruta circular que transcorre íntegrament pels voltants de l´antic monestir de Sant Quirze de Colera, dintre del municipi de Rabós d´Empordà, a la comarca de l´Alt Empordà.
Sortida que es pot plantejar com a una matinal, donat que no arriba a les tres hores de durada. Podem complementar-la amb una visita al proper monestir de Sant Pere de Rodes, per exemple.
La ruta ens permet gaudir de l´entorn del lloc, sobretot a la primavera, en una zona enclotada entre les muntanyes, i amb vistes panoràmiques de tota la comarca, des de la part superior, on travessarem de punta a punta la carena, per les crestes.

• Durada del recorregut.
Unes 3 hores, sense comptar parades. Podem allargar un xic la sortida, si decidim visitar les anomenades “Inscultures”, gravacions fetes a la pedra, com a monuments megalítics, que es troba en una desviació que trobem als pocs minuts d´iniciar la sortida si anem pel coll de Dofines.
Uns 7 quilòmetres, i si ens arribem a veure les Inscultures, hauríem d´afegir uns 800 metres mes. Es una ruta circular.
• Desnivell del recorregut.
El desnivell acumulat no es gaire diferent del desnivell màxim, ja que només la part de la carena es a la que hi ha petites pujades i baixades. L´acumulat serien mes de 420 metres, i el desnivell màxim uns 400 metres.
Les dificultats tècniques es troben a la part de la carena o crestes, per dos motius: hi ha unes quantes grimpades, que en dos casos van equipades de cadenes, i en alguns punts de la carena, hi ha sensació aèria, la qual cosa pot provocar forta aversió per la gent amb molta sensació de vertigen.
Les grimpades no son difícils, però es recomana no fer la ruta en dies humits o amb previsió de pluja. Els dos punts amb cadenes requereixen una certa atenció i son mes fàcils de superar en pujada que en baixada, per la qual cosa recomanem fer la ruta en el sentit que explicarem.
Un altre dificultat es que el terreny està molt densament poblat de matoll i vegetació baixa, per la qual cosa, no es gens recomanable portar pantalons curts, sobretot al tram del Coll de Pallerols al monestir, en que cal vigilar amb branques, pedregots o algun forat a terra, tapat per la quantiosa vegetació que podem trobar a la primavera.
Està ben senyalitzada, amb marques grogues i blanques, a la major part del recorregut. Trobem algun pal indicador a la ruta –cas de la drecera les inscultures o al coll de Pallerols-, però quan som al coll Dofines –on no hi ha pal indicador, però si un rètol del Parc Natural-, cal estar molt atent al camí, ja que està molt atapeït per la vegetació, i de vegades hi ha diferents corriols, que ens poden fer dubtar un xic.
El gran problema es la vegetació que pot donar lloc a ensopegar amb pedres o algun petit forat a terra, per la qual cosa es recomana anar ben calçat. En general anem per corriols i en algun moment, per tall de pista o camí.
La part de la carena, es pedregosa.

Sense dubte, la primavera. Es una ruta on podem gaudir de l´exuberància de les diferents plantes i flors que trobarem durant el recorregut, que donen color i vistositat al recorregut. Es una ruta totalment exposada al sol i al vent –cal tenir-ho present, quan bufa la tramuntana i fa que el tram de la carena sigui molt poc agradable-, per la qual cosa a l´estiu seria la pitjor època.

Altres consideracions.

Es una ruta circular però pensem que es millor fer-la en el sentit que expliquem, sobretot per superar alguns desnivells, ja que tenim mes seguretat encarant de pujada que no de baixada.
Cal prestar atenció a l´equipament, ja que si anem amb roba d´estiu, podem quedar seriosament esquinçats per la vegetació. Hem de prendre cura, sobretot a la primavera i a l´estiu.
Just al costat del monestir, hi ha un restaurant, que ofereix una cuina de mercat, molt senzilla però que després de l´esforç que hem fet, es un al.licient mes per aprofitar i dinar allà mateix.

Com arribar-hi: el monestir es troba al mig d´una vall, per la qual s´accedeix per una pista de terra. Es pot arribar travessant els nuclis de Rabós o Vilamaniscle.
En el cas de Vilamaniscle, està força ben indicat, tot i que en alguna cruïlla, costa endevinar quin carrer agafar. Del poble surt la carretera asfaltada estreta i que demana precaució, que enllaça en una cruïlla amb la pista de terra al monestir.

Lloc de sortida: just al costat del monestir, hi ha zona d´aparcament de terra, o davant del Restaurant del Corral.

Monestir Sant Quirze Colera1. Monestir Sant Quize. (00.00 hores). Sortim en baixada per arribar-nos al torrent de la Perdiu, que el creuarem per un pontet de fusta, i de seguida veiem que el camí, reforçat amb esglaons de fusta, començar a pujar per deixar a la nostra esquerra la font de Nouviles, ombrejada per castanyers, en una agradable zona de pícnic, que podem aprofitar a la nostra tornada, per reposar forces.
Seguim recte amunt, per trobar poc despres una cruïlla. Temps enrrera hi havia un senyal que a la nostra esquerra, ens portava al coll de Pallerols i a la dreta al coll de Dofines.

2. Cruïlla.(00.05 hores). Aconsellem anar per la dreta, ja que superar les grimpades ens resultarà mes fàcil.
El camí es torna cada vegada mes tancat i ombrívol, i la pujada es molt sostinguda. Ràpidament guanyem alçada, i anem rodejant la falda de la muntanya, amb poca visió.

Compte amb la vegetació que pot ser molt densa, en algunes èpoques de l´any. Ens convindria tenir protegits braços i cames, per evitar esgarrepades amb la vegetació punxaguda.

3. (00.10 hores). Mica a mica anem guanyant visió per la nostra dreta, veient la plana altempordanesa mes propera al mar, amb el golf de Roses i la muntanya del Montgrí, i el camí es comença a suavitzar; es converteix en una mena de pista poc definida i fa baixada fins arribar a un pla amb una cruïlla, amb un pal senyalitzador.

4. Cruïlla Inscultures.(00.15 hores). A la cruïlla, podem veure una pista planera a la nostra dreta, que ens 400 metres, ens permetria arribar a veure les anomenades Inscultures, gravacions fetes a les pedres, de caràcter megalític, tot i que no està gens indicada la drecera per arribar a trobar les mateixes.
Seguim la nostra ruta per la nostra esquerra per una pista que va fent pujada, i que va rodejant la muntanya per la part posterior, a recés del vent i amb algunes zones ombrejades.
La pista es va tancant fins fer-se un corriol que torna a fer una pujada sostinguda, per arribar al coll de Dofines.

5. Coll de Dofines(00.50 hores). Al coll de Dofines, trobarem un pal senyalitzador de Paratge Natural del Cap de Creus. La nostra ruta segueix a la nostra esquerra on envoltarem el turó que tenim davant nostre, per un corriol que ens costarà un xic de seguir –en plena temporada de primavera-, per la vegetació, on les marques grogues que hem vist des del començament, ens costarà de veure-les. El corriol en pujada constant, ens farà superar un petit tram entre roques fins que veiem a prop el turó que donarà inici a la ruta de la carena.

Turó Inici de la carena6. Cim del turó(1.10 hores). Som a dalt del turó, on hi ha una senyera –almenys un pal, i es que la tramuntana quan bufa, ho pot fer molt fort a la carena-. Val la pena, aturar-se i contemplar tota la vista que tenim davant nostre, en un dia clar: la plana empordanesa, amb el golf de Roses a primera mà, i mes lluny, el Montgrí; l´Albera i el Canigó a una banda, i el Pirineu gironí, La Garrotxa tot seguint la vista.
Seguim la carena –senyals grocs-, en baixada, per girar a la dreta poc després en una nova baixada, i girem a la nostra esquerra, per pocs després pasar pel mig d´uns pedregots.
Anirem canviant de costat de la carena, contínuament.

7. Primera grimpada (1.30 hores). Ens trobem amb la primera grimpada, aquesta molt suau.

1a. grimpada crestes8. Segona grimpada(1.32 hores). Hem de superar la roca, amb una curta grimpada però necessitarem de l´ajuda de les cadenes que trobem fixades a la roca.

3a grimpada crestes9. Tercera grimpada(1.35 hores). Fem camí, fins trobar-nos de nou, que hem de superar una roca, amb l´ajuda de les cadenes. Aquesta grimpada mes curta, però mes exigent que l´anterior. De seguida, hem de superem dos petits pedregots, però sense cap problema, i fem un xic de baixada. El camí ens obligarà a fer una fàcil grimpada, per seguir per la carena, passant entre pedregots.
Finalment superem una petita paret, fent una mica de grimpada molt senzilla, i el camí es torna cada vegada mes planer i en baixada, fins que anem deixant enrrera la carena rocosa,fins arribar al costat d´una alzina.

10. Alzina(2.10 hores). Ens trobem l´alzina al costat del camí. Podem descansar una mica si volem. Ja hem deixat enrrera la carena, i ja només ens queda una llarga baixada final.

11. Coll de Pararols(2.12 hores). Seguim pel prat, un petit corriol, fins arribar al coll de Pararols, on trobem un pal indicador, on ens assenyala a la nostra esquerra i en baixada, el camí al Santuari en uns 45 minuts. Si anéssim rectes i en pujada, podríem anar a coll de Banyuls, i mes llunyà, Colera i Portbou. Ja tenim a la nostra vista el Santuari. Sembla a prop, però la baixada no se´ns farà breu.
El corriol que seguim ens demanarà atenció. Hi ha vegetació baixa molt densa –a la primavera-, i el camí es molt estret. En algun moment, potser haurem d´aixecar els braços per fer-nos camí.

Vigilem amb algun petit sot o pedra pel camí, per la qual cosa, recomanem un ritme tranquil. El camí primer de baixa pronunciada, s´anirà fent mes planer.

12. Senyal (2.45 hores). Ens trobem un senyal, i seguim el camí ja en baixada evident.

13. Senyal(3.05 hores). Trobem un altre senyal, i ja som molt a prop del monestir. De seguida, trobem el camí que ens durà a la font de Nouvilles, i els esglaons amb fusta, que hem fet de pujada a l´inici.

14. Arribada (3.10). Arribem al monestir.

Sortida distreta, curteta però que demana atenció a la zona de la carena. Compte si anem amb persones amb molta aversió a les alçades.

Data de la sortida. Participants.
Aquesta sortida es va fer el dia 27/04/2014, en plena primavera, amb un dia de forta tramuntana.

Recursos( Webs, Wikiloc, Galeria fotografies, Plànols Sortida,Cartografia).
Restaurant del Corral.
Ajuntament de Rabós d´Empordà.
Ajuntament de Vilamaniscle.
Paratge Natural de l´Albera.
Track Wikiloc: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/sant-quirze-de-colera-i-les-crestes-de-rocs-blancs-6751625
Plànols/cartografia: L´Empordà i la serra de l´Albera, de la col.lecció Sortides amb família, de l´editorial Pòrtic Guies.

2 thoughts on “Ruta 16. Sant Quirze de Colera, per la carena i les crestes.

1. Hola, vaig fer aquesta ruta la setmana passada i esta plena d’arbustos amb punxes i és un perill fer-la. Vaig acabar amb el cos ple d’esgarrapades i vaig tardar molta més estona del previst. Si us plau, actualitzeu la pàgina perquè no la gent no la faci. Merci

M'agrada

• Hola. He fet la ruta vàries vegades, en diferents èpoques de l´any, i a la primavera es quan es nota mes aquest tema de la vegetació. A la descripció de la ruta, ja advertia que calia anar preparat amb l´equipament -veure apartat “Altres consideracions”-. Però vaja, d´això a demanar que la gent no la faci … Recordo molt bé el tall, que es troba a la part inicial, un cop ens anem allunyant del monestir. Segurament el confinament viscut, ha propiciat que sigui mes densa. Ja em sap greu. En tot cas, modificaré la descripció de la ruta, per fer una advertència mes clara. Salutacions